סיכום מפגש מעלה – תמיכה בעובדים או איך הופכים לעובדים מאושרים | חברה מיטיבה  

האירוע התקיים ב- 08.03.2018

ב-8 במרץ 2018 נערך מפגש עמיתי מעלה באירוח מרכז ההדרכה הארצי של שירותי בריאות כללית בנושא תמיכה בעובדים, בעיקר בדרגות השכר הנמוכות ובתפקידי כניסה, זהו המפגש השלישי במסגרת פרויקט 'חברה מיטיבה' בשותפות של מעלה ותבת-ג'וינט ישראל, סביב הנושא של אופק צמיחה לעובדים ובנוסף הצגת תכנית "חדר כושר לאושר" של כללית והצגת כלי עבודה המציג פעולות לתמיכה וקידום עובדים.

לצפייה בכלי העבודה "חברה מטיבה", לחצו כאן

המפגש הראשון בסדרה התמקד בתמיכה כלכלית בעובדים בעיקר בעובדים במשכורות הנמוכות. המפגש התקיים בחברה המרכזית למשקאות והוצגו בו מספר דוגמאות של חברות המבצעות מהלכים מעניינים ביותר במרחב.

המפגש השני בסדרה, שהתקיים בחברה שטראוס, התמקד בקידום מקצועי ובניית אופק תעסוקתי של עובדים בעיקר בתפקידי הכניסה.

המפגש הנוכחי התמקד בערוץ השלישי המורכב יותר העוסק בפיתוח יכולות אישיות וצמיחה אישית של עובדים, ערוץ שחייב ללוות את שני הערוצים הקודמים על מנת להביא לשינוי והתקדמות אמיתית.

במפגש הציגו שירותי בריאות כללית תכנית "חדר כושר לאושר"- תכנית שנועדה להתמודד עם 'שחיקת החמלה' של עובדים.
את התכנית הציגו גלי אבירם, ראש תחום למידה ופיתוח מקצועי ויפית מצא, ראש תחום בית ספר לניהול שירותי בריאות כללית.

"משתתפים מתכניות הפיילוט העידו כי התכנית הגבירה בקרבם את התחושה שלארגון בו הם עובדים אכפת מהם ומהפיתוח האישי שלהם דרך הסדנה להגברת האושר, וכי הקשר בין העובדים לארגון מתחזק כתוצאה מכך"

לצפייה בעיקרי המצגת לחצו כאן


מספר נתונים כלליים אודות שירותי בריאות כללית (המעסיק השני בגודלו במדינה):
*42 אלף עובדים
*1,400 מרפאות
*14 בתי חולים מסוגים שונים לחולים שונים
*למעלה מ-4 מיליון מבוטחים


"חדר כושר לאושר" היא תכנית לקידום רמת האושר של עובדי כללית. עובדים בכללית נמצאים בלחץ רב אל מול מצבם הרגיש של המטופלים, מה שמוביל במקרים רבים לשחיקה גוברת בעבודה. מתוך רצון לסייע לעובדים להתמודד עם הלחץ, הקושי, העומס והכאב נולד המיזם של "חדר כושר לאושר". התכנית כוללת סדנה חווייתית בת יום המעניקה למשתתפים כלים להתמודדות עם מצבים מורכבים בעבודה ולהגברת האושר בקרב העובדים. הלמידה בסדנה נעשית דרך מתודות של משחוק וחוויה. התכנית מבוססת על עקרונות הפסיכולוגיה החיובית המתמקדת בטיפוח חוזקותיו של אדם ולאו דווקא בטיפול בבעיות ושיפור חולשות.

    • עד כה השתתפו כ-4,000 אנשים בסדנה. שימור הקשר עם המשתתפים הראה כי גם לאחר תקופה של שלושה חודשים ויותר, רבים מהמשתתפים המשיכו להשתמש בכלים שקיבלו בסדנה. התכנית מלווה במדידה רציפה ומשוב של המשתתפים
    • הרצון להגביר את האושר של העובדים הוביל לשותפות עם חברת "משחק החיים" המתמחה בפיתוח הדרכה דרך מתודות של משחוק (גיימיפיקציה). התפיסה היא כי פסיכולוגיה חיובית + גיימיפיקציה("משחוק" בעברית) = תועלת ארגונית.
    • אור בנרט, ממשחק החיים הציג עיקרי מאמר של פרופסור סוניה ליובומירבסקי מאונ' קליפורניה המסכם 250 מחקרים שונים בנושא הקשר בין אושר להצלחה בעבודה. לקריאת המאמר המלא לחצו כאן. לשקף תובנות,לחצו כאן.
    • הסדנה מציעה כלים מעשיים שהמשתתפים יכולים לעבוד איתם. למשל: פנקס הכרת תודה – פנקס בו מכירים תודה על מה שעבר עליהם באותו יום. מחקרים מצאו שהכתיבה של התודות מצביעה על רמות אושר גדולות יותר ופיתוח חוסן אישי. דוגמה נוספת היא משחק קופסא שפותח במיוחד עבור התכנית הזו וגם בנוי על פי עקרונות התכנית להגברת האושר.
    • בממוצע, 80% מהמחשבות שלנו ביום נתון הינן מחשבות שליליות. הרציונל של התכנית הוא לפתח עובדים מאושרים יותר, עם יותר מוטיבציה לעבוד ויחס יותר טוב כלפי מטופלים. בכך מתחברת התכנית גם לערכי החברה אשר שואפת לשפר את התפוקה והטיפול של העובדים

    via GIPHY

    בחלקו השני של המפגש הוצג כלי עבודה "חברה מיטיבה" פעולות לתמיכה וקידום עובדים 

    לצפייה בכלי העבודה "חברה מטיבה", לחצו כאן
    מעלה ותבת פיתחו כלי עבודה המרכז פעולות שחברות יכולות לבצע על מנת לפתח פעולות לתמיכה בעובדיהן הפעולות מתוך: חומרים פומביים של החברות, דוחות אחריות תאגידית, שיחות אישיות ונתוני דירוג מעלה 2017

    כלי העבודה מנסה לתת מענה לשתי מגמות עיקריות:

    1. עובדים רבים ה"תקועים" במשכורות נמוכות ותפקידי כניסה ללא הכשרה למרות אחוזי האבטלה הנמוכים.

    2. עולם עבודה משתנה שישפיע בעיקר על עובדים אלו וידרוש למידה ופיתוח מקצועי תמידי

    הפעולות המוצגות בכלי מתחלקות לשלושה ערוצים: תמיכה כלכלית בעובדים; פיתוח הון אנושי ופיתוח כישורים לצמיחה אישית בכל אחד מהערוצים ישנה סדרה פעולות מוצעת, דוגמאות לפעילות וארגונים שיכולים לסייע.

    הכלי נועד להיות "כלי מתעדכן" שמזמין חברות להכניס דוגמאות נוספות מפעילות שמתבצעת אצלן ובקשות לפעולות נוספות במרחב

    מוזמנים לפנות לתבת ולמעלה להמשך חשיבה ופיתוח

    לשני טל, מעלה: shani@maala.org.il 

    דניאלה ג'ואונו, ג'וינט-תבת: daniellaj@jdc.org


    סיכום מפגשי 'חברה מטיבה'

    לסיכום המפגש הראשון בחברה המרכזית לחצו כאן

    לסיכום המפגש השני בשטראוס לחצו כאן

    מגמות אלו נדונו במסגרת  מושב בכנס מעלה הבינלאומי 2017 "Innovation For Good Life" שהתקיים ב-29.11.2017  על שוק העבודה המשתנה ועל הגברת אוריינות דיגיטלית.

    ענת גבריאל, מנכ"לית יוניליוור בכנס מעלה 2017: צילום יואב זוהר

    לקריאה נוספת: ארגון ה- OECD פרסם דו"ח על ישראל: ובו הוא מדגיש כי "הכלכלה הישראלית חזקה אך יש יותר עובדים עניים"