סיכום מפגש מטיפשות העדר לחוכמת ההמונים | מפגש עמיתי מעלה בחברת רוש

האירוע התקיים ב- 31.05.2016

המפגש, שהתקיים במשרדי חברת רוש פרמצבטיקה, עסק בדרכים להגברת מעורבות פעילה של עובדים ושותפים בפיתוח תוכניות האחריות התאגידית.

מומו מהדב, מנכ"ל מעלה, הדגיש בדבריו את החיבור שבין חוכמת המונים ואחריות תאגידית כחלק מהרצף של חיבור עובדים לאחריות חברתית והגברת המעורבות שלהם לפעול בהתאם להשקעה החברתית-סביבתית של החברה וכאסטרטגיה שניתן לרתום אותה לבירור ציפיות וצרכים של מחזיקי עניין שונים. למצגת המלאה, לחצו כאן.

אמירה לידר, מנהלת אחריות חברתית ברוש ישראל, תיארה את תהליך מרתק של בירור צרכים וציפיות בקרב קבוצות חולים: "החברה מקיימת קשר רציף ודיאלוג מתמיד עם צוותים רפואיים וארגוני חולים, המסייעים לנו להבין טוב יותר את צרכי המטופלים ולדייק עוד יותר את העשייה המשותפת שלנו למענם. פלטפורמת דיאלוג חדשה ומעניינת אשר הוכנסה לשימוש בשנות הדיווח מבוססת על חכמת ההמונים, בה השתמשנו על מנת להבין ממספר רב של גורמי רפואה למה לדעתם המטופלים זקוקים. חלק מממצאי התהליך מתורגמים בימים אלה למיזמים חדשים למען המטופלים. בנוסף, אנו מודעים לכך שלגורמים הרפואיים ישנם צרכים כגון העמקת והחלפת ידע, כלים ומיומנויות וכן צרכים רגשיים הנובעים מהמגע היומיומי עם מטופלים החולים במחלות קשות. על כן, אנו משתפים עמם פעולה בהפקת חוברות וסרטוני מידע, ובעריכת מגוון ימי עיון, כנסים וסדנאות, כאשר התכנים נקבעים על פי הצרכים העולים מן השטח". למצגת המלאה, לחצו כאן.

עברי ורבין, מנכ"ל Goodvision ישראל, תאר את ההתפתחות של תהליכי דיאלוג מחזיקי עניין של רוש ישראל לאורך השנים והציג רשמים מכנס GRI לדיווח חברתי שהתקיים לאחרונה באמסטרדם. למצגת המלאה, לחצו כאן.

במסגרת הרצאתו ליאור צורף, מומחה בולט ל"חוכמת ההמונים" ויועץ לחברות עסקיות בתחום, דיבר על הקשר שבין שיטות של איסוף תובנות וידע בדרך של חוכמת המונים והעבודה של מנהלי אחריות תאגידית.

ליאור תאר את חייו ואת תפקידיו השונים לאורך השנים כחלק מרצף שעזר לו לפתח הרצאה לטד על נושא חוכמת ההמונים ולהמחיש במקום את הדרך בה חוכמת ההמונים מגלמת בתוכה תובנות שהן לא פחות טובות ולעיתים אף יצירתיות יותר מחשיבה של מומחים.

"לפני 18 שנה המנכ"ל של מיקרוסופט אמר לי אתה מנהל אחריות תאגידית. זה היה אחד התפקידים הכי משמעותיים שעשיתי אי פעם. הסיפור שגרם לי להתעניין בחכמת ההמונים: אמא צילמה את הבן שלה אחרי שהרופא אמר שזה וירוס והעלתה לפייסבוק. אחד האנשים אמר שזו מחלה נדירה, היא לקחה אותו לבי"ח והצילו לו שם את החיים. התופעה קיימת גם בטבע, קבוצה של דגים או ציפורים מתנהלת בחוכמה. מי שגילה את התופעה הוא פרנסיס גלטון. משקל השור, ביקש מקהל לנחש את משקל השור, אסף את הפתקים, חישב ממוצע וראה שזה בדיוק משקל השור".

חייבים להתקיים תנאים מסוימים כדי שתהיה חוכמת המון ולא טיפשות עדר: 1. הרבה אנשים 2. קהל מגוון- רקעים שונים (אחת הסיבות שדורשים גיוון זה החוכמה שזה מקנה). 3. שלא תהיה מניפולציה.

איך התחום משנה תעשיות? 1. חוקרים ניסו לפצח את מבנה הפרוטאין של מחלת האיידס. הפכו את זה למשחק שמקבלים נקודות אם מקפלים חלק מהדנ"א. תוך שבועיים קבוצה בראשות עקרת בית פתרה את העניין. זה תחום שמשתמשים בו למחקר. 2. תיירות- כבר לא מזמינים מלון לפי מספר הכוכבים, אלא לפי tripadvisor. 3. אפליקציה שנקראת לולו- נשים מדרגות גברים שהן יצאו איתן. 4. Glassdoor- אתר חוכמת המונים שבו עובדים מדרגים את הארגון שלהם ונותנים לו ציון אנונימי באינטרנט. האתר מאפשר להם לראות מה ציפיות השכר של התפקיד. שואלים שם מה שואלים במשאבי אנוש? איך המנכ"ל?

מחקר מעניין- מה אנשים צריכים כדי למצוא עבודה טובה? יכולת וקשרים. מה יעזור לכם למצוא עבודה? קשר קרוב או קשר רחוק (weak tie). 80% מצאו עבודה דרך הקשרים החלשים. עצמת הקשרים החלשים- החברים הטובים שלנו חשופים למאגרי ידע כמו שלנו והרחוקים יותר לאחרים וזה כלי מאוד עוצמתי. אפשר לנהל דיאלוג שיאפשר לחשוב בצורה אחרת.
wisdom crowd

חוכמת המונים בשרות חברות עסקיות

רוש- מה החולים צריכים ומה יצטרכו? "יושבים עם מחזקי עניין ומשקיעים מאמץ… בוא נשב עם החולים עצמם. נציגה רפואית שמעה שחולות בסרטן שד נדרשות בזמן ההקרנות להוריד את הבגדים וללכת למכונה, זה לא נעים פיזית ונפשית- יש אובדן של הכבוד האנושי הבסיסי. אחת המטופלות אמרה את זה לנציגה. אולי נציע צעיף לנשים שהולכות לחדר הקרנות. היום חולות מקבלות צעיף מתנה שהן יכולות להתכסות איתו. הרעיון הגיע מהשטח ועורר את השאלה מה יקרה אם נשאל הרבה מטופלות? אז שאלנו אותם. ניסחנו אוסף של 5 שאלות, בהתייעצות עם 2500 חולות בקבוצת פייסבוק בקבוצה "גם אני חליתי בסרטן השד". הגיעו כל מיני תוצאות ובראשן הבעיה של חוסר במידע. אספנו את המידע ואיגדנו אותו לחוברת שמציגה תרשים זרימה שבכל שלב יש את השאלות שרלוונטי לשאול".

ישרוטל- עובדים מתחלפים לעיתים קרובות החברה מבקשת לשמר אותם להרבה זמן. תוכניות שפותחו על ידי צוותים של משאבי אנוש לא הצליחו לתת מענה הולם לאתגר העסקי ברשת של בתי מלון. החליטו לשאול את העובדים עצמם – מה יגרום לכם להישאר לתקופה יותר ארוכה במגבלות הקיימות? סקר זה מה דעתך וכמה אתה מרוצה, בחכמת ההמונים רוב השאלות הן פתוחות. הם שאלו מה יגרום לך להישאר יותר מ-6 חודשים. אחר כך הם חזרו לעובדים ואמרו להם אלה הרעיונות הבולטים, עכשיו מה הרעיונות הטובים ביותר לדעתכם. עובדים בדרגים הזוטרים לא עברו שיחות הערכה והם העלו את זה, למשל.

בסוף המפגש התקיים תרגיל "חי" בחוכמת המונים. המשתתפים התבקשו לענות על השאלה הבאה: "איך אתם מצליחים לרתום את העובדים לתחום האחריות התאגידית בארגונכם?"

התקבלו תשובות רבות והן דורגו בהתאם להסכמה עם ההגדים. לתוצאות, לחצו כאן.

גלריית תמונות: