שולחן עגול ממשלה-עסקים | הפחתת פליטות גזי חממה

הבורסה לניירות ערך, תל אביב | 14.7.15

בחודש יולי ערך המשרד להגנת הסביבה כנס חדשנות וקיימות לקראת ועידת האקלים בפריס.

במסגרת הכנס התקיים מפגש "שולחן עגול" ביוזמת המשרד להגנת הסביבה ומעלה. בדיון השתתפו השר להגנת הסביבה אבי גבאי, מנכ"לי משרד האוצר והגנת הסביבה, ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל, נציגי ממשלה נוספים, שרת הסביבה של גרמניה וכן סגן יו"ר דויטשה בנק. לצידם השתתפו מנכ"לים של חברות מובילות במשק הישראלי, עמיתי מעלה, ביניהם: יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי, מנכ"לית אינטל ישראל מקסין פסברג, מנ"כלית יונילוור ישראל ענת גבריאל ומנכ"ל G4S ישראל ויו"ר מעלה מיקי אדיב.

מטרת המפגש, שהיווה מעין דיאלוג בין המשרד להגנת הסביבה לחברות העסקיות, הייתה גיבוש השקעות משותפות בין התעשייה והרגולציה וזיהוי אפיקים להשקעה ממשלתית שיכולים למנף את הטכנולוגיות ולקדם את הכלכלה הישראלית. מנכ"לי החברות התייחסו למהלכים המניעים או מעכבים ניהול סביבתי מתקדם מזווית מבטם העסקית.

1

לדברי השרה הגרמניה להגנת הסביבה ד"ר ברברה הנדריקס, "האקלים מאחד אנשים מסביב לעולם. צריך לאמץ חוזה חדש בפריז. זה נושא חשוב מאוד. מדיניות אקלים היא מדיניות של שלום, זה אותו דבר. המשימה שלנו היא לבסס מסגרת עבודה מתאימה לאומית ובינלאומית. יעילות אנרגטית זה החלק החשוב. הפוטנציאל חייב להיות מטופל, ויש בתוכו רווחיות- זה לא הקרבה, זה פותח הזדמנויות עסקיות חדשות. מדינות כמו ישראל וגרמניה חייבות לנצל את ההזדמנות" (מתוך: אתר המשרד להגנת הסביבה).

לדברי סגן יו"ר קבוצת הדויטשה בנק העולמית קאיו קוך וייזר, "בחדשנות וקיימות יש הזדמנויות רבות וישראל ידועה בחדשנות שלה. אני מאמין שבמשאבים טבעיים כמו מים ובתחומים כמו הייטק וכלכלה מדינת ישראל מצוידת בכלים כדי להיות שחקן מרכזי, עם המדיניות הנכונה אתם יכולים לקחת את ההזדמנות. השקעות בתשתית וחדשנות הם המפתח המרכזי לשינוי בגורמים אלה בכלכלה העולמית" (מתוך: אתר המשרד להגנת הסביבה).

התעשיינים הבכירים הציגו  את בקשתם לחיבור בין המדינה לתעשיינים. בין המשתתפים גם יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים שאמר: "קיימות הינה חלק מהחזון שלנו. בשביל להיות בנק מוביל חייבים לקחת חלק באחריות חברתית ובנושאים סביבתיים, בין הטווח קצר לטווח הארוך. בנושא המעבר לגז – ההבדל במחירים הוא דרמטי- מפעלים שעברו לגז שיפרו רווחיות. כאשר זה מגיע למפעלים הקטנים, המדינה חייבת להתערב בכדי שיתאפשר למפעלים לבצע את ההתקנות של מערכות הגז" (מתוך: אתר המשרד להגנת הסביבה).

ענת גבריאל, מנכ"לית יוניליוור ישראל, "לגבי העתיד – הגז הוא משמעותי מבחינתנו. אנו חייבים לעבור לאנרגיה נקייה. הצעד הבא הוא להסתכל על מקורות אנרגיה כמו אנרגיה סולרית או רוח, ההשקעה יקרה והצרכנים לא ישלמו את המחיר הנוסף ואנחנו צריכים שהממשלה תסבסד, את תמיכתה של הממשלה לטובת הנושא" (מתוך: אתר המשרד להגנת הסביבה).

מומו מהדב, מנכ"ל מעלה: "המטרה של המפגש היא דיאלוג בין המשרד לבין התעשייה. מצד התעשייה יש הרבה מאוד אימוץ וולונטרי של סטנדרטים סביבתיים מתקדמים ואם לכאורה נדמה שהנושא הסביבתי בעסקים מדובר פחות, הרי שבהשקעות- גם בטכנולוגיות שמפחיתות צריכת אנרגיה ופליטות, וגם בחיפוש אחר טכנולוגיות חדשות שמפתחות תהליכי ייצור, יש השקעה משמעותית. הדיאלוג הוא חלק מגיבוש השקעות משותפות בין התעשייה ובין הרגולציה לקראת ועידת האקלים בפריז ולזיהוי אפיקים להשקעה ממשלתית שיכולה למנף את הטכנולוגיות ולקדם את הכלכלה הישראלית".

לסיכום הכנס ומידע נוסף באתר המשרד להגנת הסביבה- לחצו כאן.

להורדת נייר עמדה של המשרד להגנת הסביבה בנושא: "שינויי האקלים בישראל: אתגרים והזדמנויות"- לחצו כאן.