מדוע יש צורך ביצירת שותפויות חכמות בין ערים, עסקים וקהילות ? | מעלה

עסקים וערים חכמות, מנהלי חדשנות, קהילה, מנהלי אחריות תאגידית

(הדמיה- מעבדה לחדשנות עירונית של שיכון ובינוי וחברת Enel)

פרופ' ברוס כץ, מומחה עולמי לאורבניות שייעץ בעבר לנשיאים ביל קלינטון ואובמה טוען בספרו "The Metropolitan Revolution" כי האנושות עברה את נקודת השיא, יותר מ -50% מאוכלוסיית העולם כיום חיה בערים, בקצב של 60 מיליון בכל שנה. ב-2030 ניתן להעריך כי יותר מ-70% מאוכלוסיית העולם תגור בערים. כיום 70% מהפעילות הכלכלית בעולם מתרחשת באזורים עירוניים, צריכת המשאבים העיקרית מתרחשת בערים, הנתונים מראים כי הערים אחראיות על יותר מ -75% מצריכת האנרגיה העולמית ו- 80% מכלל פליטות גזי חממה. ארגון הבריאות העולמי שם דגש על שינויים גיאו- פוליטיים, ניידות אנושית, הזדקנות האוכלוסיות, שוויון ומתחים חברתיים, ביטחון אישי, אנרגטי, מזון, מים, מגמות אלה מבהירות כי אזורים עירוניים הם מרכזיים הכלכליים, הפוליטיים והחברתיים של המאה ה -21.

קהילה חכמה ומחוברת | מעבדת חדשנות עירונית  |  פלטפורמה דיגיטלית למכולות שכונתיים ועוד

ביעדי הפיתוח הבר קיימא של האו"ם, היעד הבולט ביותר בהקשר הישיר לעיר הוא מספר- 11  הידוע גם בשם "Urban-SDG"  השואף להפוך את הערים להתיישבויות אנושיות גמישות, בטוחות, חסינות, חכמות וברות קיימא. זהו האלמנט העיקרי שהטמיע את הטרנספומציה בחשיבותן של הערים ביצירת שינוי עולמי על ידי ניהול אנטגרטיבי, גישות משולבות החוצות מגזרים ומטרות. ניתן לראות בהמשך דוגמאות מובהקות המציגות כיצד עסקים יכולים לתרום לשיפור איכות החיים וליעדי הפיתוח של האו'ם.

בחיפה מתפתחת מעבדת חדשנות עירונית של חברת שיכון ובינוי בשיתוף חברת ENEL המשלבת חברות סטארט-אפ ישראליות בחזית הפיתוחים הטכנולוגיים העולמים, בקריית גת מיזם טכנולוגי-שיתופי של אינטל Innovating the urban experience  הפועל להפיכת הקהילה למחוברת וחכמה בעזרת טכנולוגיות חדישות, שיתוף ציבור ומעורבות עובדים לפיתרון בעיות מקומיות. והמיזם SHOPO – אתר קניות באינטרנט לסופרים שכונתיים שיוניליוור השיקה בשנה שעברה.

חברת בנייה מסורתית >> מעבדת חדשנות עירונית

אורי בן פורת, סמנכ"ל קיימות, חדשנות ושיווק של חברת שיכון ובינוי שיתף את סיפור המקרה של שיכון ובינוי וחברת Enel כחלק ממושב חדשנות  The innovative business of social offering- שהתקיים בכנס מעלה 2017 אשר הציג כיצד עסקים בישראל תורמים לשיפור איכות החיים ביצירת פתרונות חדשניים לאתגרים חברתיים וסביבתיים.

הוא הציג את INFRALAB מעבדת החדשנות  העירונית בשיתוף חברת ENEL שיצאה לדרך בשילובן של חברות סטארט-אפ ישראליות, במטרה להצטרף לשורותיהן ולהשתלב בחזית הפיתוחים הטכנולוגיים העולמים בתחומי הבניה, האנרגיה והתחבורה. המעבדה תסייע לחברות ההזנק שייבחרו לשורותיה, תעמיד לרשותן תשתית טכנולוגית, תקשר את החברות ויזמיהן לבעלי תפקידים ולגורמים מקצועיים בתעשייה בארץ ובעולם, תספק משוב בנוגע לצורך ולאפיון המוצר, תסייע בהתמודדות עם דרישות רגולציה, תסייע ליצור קשר עם לקוחות פוטנציאלים ותסייע בקבלת מימון.

המעבדה תמוקם בחיפה ותסייע לחברות ההזנק שייבחרו לשורותיה. המעבדה תכלול בין השאר: פלטפורמה להדמיית רשת חשמל חכמה, רחפנים, מערכות Virtual Reality, רובוטים תעשייתיים, מדפסות תלת-מימד ועוד. החברות שייבחרו יקבלו  גישה למימון לביצוע פרויקטים והוכחת התכנות. חברות הסטארט-אפ שייבחרו על ידי המעבדה ויאושרו על ידי רשות החדשנות יקבלו אף גישה למימון בהיקף של עד כ- 1 מיליון ₪ לביצוע  פרויקטים והוכחת התכנות.

לשליחת בקשות הצטרפות למעבדה, לחצו כאן

אורי בן פורת, שיכון ובינוי. צילום: יואב זוהר | כנס מעלה 2017

הופכים את הקהילה ל – Smart & Connected 

חברת אינטל כבר תקופה ארוכה לא רואה את עצמה רק כחברת שבבים, היא מתרחבת לטכנולוגיות אחרות כמו בינה מלאכותית, מכוניות אוטנומיות, חישה מרחוק וVR. רויטל ביתן, מנהלת אחריות תאגידית של אינטל חשבה כיצד ניתן לרתום את שלל הטכנולוגיות אל תוך הקהילה ולהפוך אותה ל Smart&Connected בדגש על מעורבות, ערך והשפעה אמיתית . המחשבה הייתה כיצד ניתן לרתום את עובדי אינטל לפרויקט קהילתי בעל ערך? "ברגע שעובד פועל למציאת פתרונות של בעיות בקהילה כך גוברת תחושת המעורבות, חיזוק הקשר למקום העבודה והגברת המוטיבציה והערך". הנוסחה של המיזם של אינטל היא טכנולוגיות חדשות + עובדים מעורבים+ שיתוף פעולה אמיתי עם הקהילה והרשויות= קהילות מחוברות וחכמות.

כיצד הופכים פארק מוזנח לאתגר טכנולוגי בשיתוף העיר והקהילה?  מיזם מחדשים@ביחד

אינטל לקחו את גישת ה-Placemaking "עושים מקום" בוחרים מקום לשיפור במרחב ציבורי בדרכים יצרתיות במטרה לשפר ולחבר את הקשר והמעורבות בין הקהילה למקום עצמו. אינטל החליטה לפעול במספר ערים בישראל – ירושלים, חיפה וקריית גת שמהווה כיום את הקייס סטאדי הבולט ביותר.

(מתוך סרטון בשיתוף אינטל ומגמת הקולנוע "אורט זאב בוים" מקריית גת)

ראשית, אינטל פונה לעירייה בכדי ליצור פרויקט משותף, העירייה היא זו שמדגישה מה חשוב לה, מהן כרגע הבעיות שאותם צריך לפתור. אחד מהבעיות שאותו אינטל שמה לעצמה כאתגר הוא שיפור אזור עירוני בשיתוף השחקנים הרלוונטים – העירייה, התושבים, בתי ספר, מתנס"ים ומרכזים קהילתיים ועוד. בניית שיתופי פעולה בקהילה הם בין תפקידי הליבה של מנהל האחריות התאגידית. האתגר התמידי הוא לפתח ולמנף את שיתופי הפעולה עם שותפים חדשים היכולים להגדיל את האימפקט החברתי של הפעילות

הבעיה: פארק עירוני שנמצא במצב מוזנח המעודד אלימות ופשע ופוגע באיכות חייהם של הקהילה.על מנת להגיע אל הפתרון אינטל עובדת בצמוד עם הקהילה ובכך מציעה מצדה את הידע והמשאבים לטובת זה.  עובדי אינטל נפגשו עם התושבים, נוער מקומי, מרכזי למידה ונציגי עירייה במקום הפרויקט המיועד- פארק השופטים בקריית גת. אינטל פרסמה את האתגר בתפוצה רחבה כאתגר טכנולוגי לסטארטפיסים באזור, מוסדות אקדמיה וכמובן לכל עובדיה באינטל על מנת לפתור את האתגר העירוני האמיתי שקיים בקריית גת. אחרי שהתקבלו 32 רעיונות הם בחרו 6 פרויקטים שלטענתם ניתן לעמוד מאחוריהם מבחינה ריאלית והם הכי מתאימים ואפקטיבים לאותה בעיה עירונית. האפשרויות הוצגו בפייסבוק של העירייה ומשם הופנו התושבים לאתר ייעודי שמאפשר לבחור איזה מתקן יוצב בפארק השופטים. אותו מיזם מועתק כעת לירושלים וחיפה.

"במסגרת המיזם אינטל מגיעה לקהילה עם משאבים, עם רצון לשיתוף פעולה, עם העובדים שרוצים לתת מהידע שלהם, עם הטכנולוגיות החדשות של החברה. יחד עם העירייה, הקהילה והתושבים – הופכים את הקהילה ל – smart & connected  שמכיל משמעות כפולה – גם במובן של קהילה חכמה ומחוברת בינה לבין עצמה ולסביבה, וגם חכמה ומחוברת מבחינת טכנולוגיה." רויטל ביתן, מנהלת אחריות תאגידית, אינטל ישראל

רויטל ביתן, מנהלת אחריות תאגידית של אינטל ישראל מתוך כנס מעלה בינלאומי 2017)

מכולת שכונתית ONLINE

יוניליוור השיקה את המיזם SHOPO – אתר קניות באינטרנט לסופרים שכונתיים. המיזם מאפשר לבעלי חנויות קטנות להיכנס למהפכת הקניות באינטרנט ולצרכנים לרכוש באינטרנט בקלות, במהירות ובנוחות מה שהיה עד כה נחלתן של הרשתות הגדולות.

הרציונל הגיע מתוך  2 טרנדים עיקרים בעולם הקניות לבית: עלייה בהיקף הקניות בצורה קטנה ומקיפה בחנויות מקומיות וגידול מסיבי בהיקף הקניות באינטרנט. לאור שני הטרנדים האלה יוניליבר השיקה את המיזם החדש שנקרא Shopo. המוצר אונליין הראשון של יוניליבר.החזון מאחורי שופו הוא להיות המרחב המוביל לקניות באינטרנט בחנויות מזון מקומיות ושכונתיות. "אפשר להשלים קניות ומוצרים חסרים בקלות וביעילות רבה מהחנויות המקומיות.העסקים הקטנים שמשתמשים בפלטפורמה של שופו, לא משלמים ליוניליבר על השימוש. כלומר, זוהי תרומה חברתית של יוניליבר, מתוך תפיסת האחריות התאגידית בחברה" עדי רגב, מנהל מכירות של יוניליוור ישראל.

המיזם מהווה גם פלטפורמה תומכת עבור העסקים הקטנים, שלדוגמה לא יכולים להרשות לעצמם לתחזק אתר או פלטפורמה דיגיטלית. יוניליבר גם מסבסדים קורס המכשיר את העסקים הקטנים לשימוש בפלטפורמה של שופו. החדשנות היא למעשה החיבור הדיגיטלי בין הצרכנים שקונים יותר באינטרנט, לבין הצרכניות שמחפשות להגדיל את מכירותיהן להצטרף למהפכת הקניות באינטרנט.

"לפני כעשור עוד הייתה תפיסה שהחנויות המקומיות והשכונתיות ייעלמו. אבל נוכחנו לראות שדווקא יש עלייה במכירות בחנויות אלה. צרכנים חזרו לבצע קניות לבית בחנויות מקומיות, בין היתר כי משפחות קטנות וסל הקניות שלהן קטן. וגם אנשים קונים בתדירות גבוהה יותר ובכמויות קטנות יותר וזה דפוס מתאים יותר לחנויות מקומיות ושכונתיות. שופו מאפשרת קנייה גם של מוצרים מתחרים ולא רק מוצרים של יוניליבר" עדי רגב, יוניליוור ישראל.

(עדי רגב, מנהל מכירות, יוניליבר ישראל מציג את מיזם Shopo בכנס מעלה 2017 | צילום:יואב זוהר)