פודקאסט מעלה

פרק 5: איך לרתום כמעט 50% מהעובדים להתנדב בחודש אחד?

איך מגיעים לכמעט 50% התנדבות עובדים? שלי מלצר, לשעבר מנהלת אחריות תאגידית של קבוצת CBC- החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ (המוכרת כקבוצת קוקה-קולה) מספרת על "פעילות נובמבר בקהילה" שבמהלכה יצאו אלפי עובדים ועובדות להתנדב במשך חודש בעשרות אתרים ברחבי הארץ.

מהי מטרת הפעילות? איך בוחרים שותפים נכונים? איך צולחים את האתגרים? איך ממנפים זאת להמשך? ואיך בונים מערך תקשור שמלווה את כלל התהליך. עשרות טיפים בעלי ערך משמעותי לבעלי התפקידים הרלוונטים. האזנה נעימה! (וקריאה גם כן... )

*אורך הפרק: 17 דקות

*אורך הקריאה: 2.5 דקות

רוצה לשתף בוואטסאפ וברשתות החברתיות?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

הציבו יעד ראשוני של 30% התנדבות עובדים (בפועל יצא 47%)

בשנה הראשונה לפעילות תיכננו בקבוצת CBC  להוציא לפחות 30 אחוז מהעובדים והעובדות להתנדב במהלך חודש נובמבר. בפועל הייתה התלהבות בקרב העובדים והמנהלים והנתונים היו מרשימים והגיעו לסביבות ה- 47% מכל העובדים ברחבי הארץ. 

 

קצת נתונים על "נובמבר בקהילה" : 2400 עובדים ומתנדבות יצאו במהלך נובמבר 2018, 47 אחוז מהעובדים בקבוצה, 6500 שעות התנדבות במהלך הפעילות, התנדבות במעל 40 ישובים מעל 70 עמותות במגוון תחומים: נוער בסיכון, אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, אריזת מזון, איכות סביבה, ביקור חולים,  קשישים וכו'. ולפי נתוני סקר שביעות רצון שנערך בקרב המתנדבים: 94% הרגישו סיפוק, משמעותיים, בעל ערך והביעו רצון להתנדב שוב+ 93% חשו גאווה לעבוד בארגון הפועל בקהילה.

זוכר את נובמבר?

החברה המרכזית לייצור משקאות קלים ( קבוצת קוקה קולה)-  מקיימת בשגרה שיתופי פעולה ארוכי טווח עם שותפים חברתיים המקדמים נוער בסיכון. פעילות "נובמבר בקהילה" הרחיבה את הפעילות ההתנדבותית השנתית , אך בעיקר נועדה לאפשר לעובדים ועובדות החברה לחוות את חווית ההתנדבות, שבשל אילוצים תפעוליים לא מתאפשר לרבים מהם לצאת במהלך השנהעמותת "רוח טובה" היו שותפים לתכנון ולהוצאה לפועל בקרב עשרות עמותות וארגונים ברחבי הארץ.

רגע, האם התנדבות עובדים תורמת לעסק?

ראשית, יש המון מידע זמין באתר הרשת להתנדבות ישראלית (לינק)  בנוסף יש עשרות מחקרים שתומכים ביתרונות המובהקים של התנדבות עובדים. מחקר של דלוויט (2017) מציג בצורה ברורה כי " יצירת תרבות ארגונית של התנדבות ותרומה לקהילה מגביר את המורל והמוטיבציה, משפר את סביבת העבודה והאקלים הארגוני ואת הדרך שבא העובד רואה את הארגון בו הוא עובד וכיצד מועמדים פוטנציאלים רואים ערכי אותו ארגון (מיתוג מעסיק).

 

מה קורה כשעובדי קבוצת CBC מגלים מעורבות בקהילה? לטענת מלצר: "נוצרת גאוות יחידה, העובדים גאים ונרגשים מכך שמקום העבודה שלהם מאפשר להם לצאת לפעילויות של התנדבות בקהילה . המהלך מחזק את תחושת השייכות שלהם כלפי מקום העבודה ובנוסף נוצר לעובדים ריענון לשגרת היומיום. ובעיקר, מה שמשותף לכולם: תחושת גאווה וסיפוק לתת למישהו אחר, והתגובות היו מצוינות:" זה עשה לי טוב על הלב לתת ככה למישהו במסגרת יום העבודה", "כיף לראות שלמנהלים שלי אכפת ככה…." ועוד.

 

משובי החברות הראו כי ההערכה של העובדים לחברה גדלה בעקבות היציאה לפעילות של מעורבות בקהילה בזמן העבודה. בנוסף, הפעילות הצוותית תרמה לגיבוש הצוותים והמחלקות אשר התנדבו יחד. 

 

15 טיפים לניהול התנדבות עובדים:

1. השיקו אירוע מיוחד: בנוסף לתכנית ההתנדבות השנתית, יש להקדיש זמן מרוכז של התנדבות לכל העובדים והעובדות שבמהלך השנה לא מצליחים להתנדב. לדוגמא "נובמבר בקהילה" של קבוצת CBC. חשוב לבחור חודש בו תהיה מספיק גמישות מבחינת הפעילות העסקית.

 

2. רתימת המנהלים לפעילות: הצגת הפעילות בישיבות הנהלה ופגישות פרטניות עם מנהלי ביניים. נדרשים פתרונות יצירתיים וגמישות תפעולית בכדי לאפשר למקסימום עובדים להתנדב מבלי לפגוע בפעילות העסקית למשל: שינוי זמני משמרות, חילופי משמרות עם צוותים אחרים, גיבוי של צוותים מקבילים. מומלץ לאפשר למנהלים חופש בחירה לגבי סוג הפעילות ומועד ההתנדבות.

 

  1. 3. מעורבות העובדים בתכנון המהלך: "הוציאו קול קורא" כדי להבין איפה מתנדבים העובדים בזמנם החופשי (הם אלו שבדרך כלל יהיו ה"שגרירים" של המהלך)
  2.  
  1. 4. עבדו עם שותפים קיימים: תאמו עם העמותות והארגונים איתם יש שת"פ במהלך השנה והתאימו את סוג הפעילות לצורך שלהם ומה הם היו שמחים לקבל (שיפוץ, תיקוני גינות, פעילויות נוער וכו)
  2.  
  1. 5. שלבו בפעילות עמותות שהעובדים מתנדבים בהן: אפשרו לעובדים להביא עמיתים למקום ההתנדבות הקבוע שלהם.
  2.  
  1. 6. מגוון דרכים להתנדב: בנוסף להתנדבות מחלקתית אפשרו גם התנדבות של יחידים, כחלק מקבוצות הטרוגניות, כחלק ממחלקה (היו מחלקות שהמשיכו לאחר מכן לגיבוש מחלקתי).
  2.  
  1. 7. צרו ערך משותף עם העמותות הנבחרות: כדי ליצור חווית התנדבות טובה לעובדים ולעמותה חשוב לוודא שהפעילות תוביל למצב של win win ושהצורך של העמותה יתאים ליכולות הצוותיות וכו.
  2.  
  1. 8. עבדו עם גוף שמתמחה בהתנדבות עובדים: קבוצת CBC שיתפה פעולה בנובמבר בקהילה (גם ב-2019) עם "רוח טובה" כדי להגיע למימדים גדולים של עשרות ישובים בפריסה ארצית ולנהל יחד איתם אלפי שעות התנדבות. 
  2.  
  1. 9. לתקשר לתקשר לתקשר (טיפים בנפרד למטה)
  2.  

10.התנדבות במהלך שעות העבודה: מגדילה את כמות המתנדבים ותורמת לגיבוש ותחושת שייכות לארגון.

 

  1. 11. תכנון מקדים: התכנון של "נובמבר בקהילה" החל הרבה לפני נובמבר, נדרשים מספר חודשים לתכנון ותפעול של פעילות בסדר גודל כזה.
  2.  
  1. 12. הציבו יעד: הציבו יעד ריאלי לשנה הראשונה ונסו להגדיל אותו בהתאם כדי שיהיו מדדים ותכנון עתידי.
  2.  
  1. 13. משובי עובדים: כדי לייעל ולשפר את הפעילות יש ליצור משובים אישים לכל המתנדבים בתום הפעילות.
  2.  
  1. 14. הערכה והוקרה: חשוב לתת הערכה והוקרה אישית לעובדים בטקסים ברמת הנהלה בכירה. מומלץ להבליט ולסמן סיפורי הצלחה של התנדבות בקהילה.
  2.  
  1. 15. מינוף החד פעמי לקבוע: מספר רב של עובדים ממשיכים להתנדב לאחר חודש הפעילות, נוצרים קשרים טובים ועמוקים עם עמותות חדשות, כדאי להמשיך ולחזק את הקשר הקיים ולהעזר בעובדים ש"אימצו" מקומות שאליהם הם חוזרים.

6 טיפים לתקשור ושיווק הפעילות:

1. הכינו תכנית תקשורת פנים +PR עם בעלי התפקידים הרלוונטים בארגון

  1. 2. תכננו מטריצה: למי מתקשרים? מה המסר? באיזו פלטפורמה? עיתוי? שפה?

  1. 3. תקשרו לפני, במהלך ואחרי ההתנדבות. בקבוצת CBC היתה תחושה של חגיגת התנדבות בנובמבר.

4.השתמשו במגוון פלטפורמות פיזיות ודיגיטליות: שלטים ומסכים באתרי החברה, סמס, מיילים, ניוזלטר פנימי ועמוד פייסבוק יייעודי וכד'.

  1. 5. שתפו את הרפרנטים, המובילות החברתיות וצוותי היגוי בתכנית התיקשור, בכל השלבים.

  1. 6. שקלו לפתוח עמוד בפייסבוק "ציבורי" לפעילות בו הארגון משתף בפעילות השוטפת וניתנת אפשרות לעובדים להעלות פוסטים ותמונות ולשתף בחוויות שלהם (לצפייה בעמוד נובמבר בקהילה)

מעלה מציינת כי ישנן פלטפורמות נוספות להתנדבויות חד פעמיות כגון: Helpi, Tribu ועזרה בדרך.

צפו בסרטון הסיכום:

לכל שאלה והתייעצות בנושא תוכלו לפנות לסיגל מעיין, מנהלת תחום אחריות תאגידית בקבוצת CBC

שתפו

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

ומצאו אותנו כאן:

פרק 2: הקהילה הגאה ושוק העבודה

פודקאסט מעלה פרק 2: הקהילה הגאה בשוק העבודה האם יש לישראל סיבה לגאווה? תמונת מצב של הקהילה הגאה ושוק העבודה בישראל. מושב מיוחד בשיתוף האגודה

Read More »