שטראוס | איך לתת מענה מיידי לתמיכה בקהילה בצל משבר הקורונה, וכיצד להיערך לשבועות הבאים?
משבר הקורונה בישראל והעובדה שאנשים רבים מצויים בבידוד, מעצים את פגיעותן של אוכלוסיות נזקקות. כך למשל קשישים חווים פגיעה בנגישות למזון וחברה בשל היותם בקבוצת סיכון. דוגמה נוספת היא אוכלוסיות מוחלשות הנקלעות לקשיים כלכליים בעקבות צמצום וסגירת מקומות עבודה.
ברגעי משבר כדוגמת המצב הנוכחי, עסקים רבים מממשים את האחריות שלהם לקהילה בה הם פועלים. קבוצת שטראוס פועלת במגוון ערוצים ומגבירה את התמיכה והסיוע לקהילות נזקקות בימים אלה.
שאלות ותשובות עם אורית ברוורמן, מנהלת אמון וקיימות בקבוצת שטראוס:
כיצד פעלתם לתת מענה מיידי המשקף את האחריות החברתית של החברה בצל משבר הקורונה?
הקבוצה בחנה מיידית את שלושת הצירים הקריטיים לשלב המיידי: עובדים, ספקים וקהילה.
עובדים – הנהלת הקבוצה החליטה לא להוציא עובדים לחל”ת ולאפשר עבודה מהבית. מערכת משאבי אנוש פועלת להגביר את התמיכה והקשר עם העובדים במפעלים ובבית ונערכה לסייע למי שזקוק לתמיכה ועזרה נוספת באמצעות אתר עשיר בתכנים, תקשורים יומיים, שיחות עם מנהלים ועוד.
ספקים – הוגדרה קרן לתמיכה בספקים קטנים ובינוניים ונשלחו הצעות לסיוע כאשר בפועל הוקדמו תשלומים וניתנו הלוואות לסיוע כלכלי מיידי. בנוסף, נעשה מאמץ לקדם רכישות מיצרנים ועסקים קטנים ובינוניים בתחום המזון כדוגמת רכישת מוצרים משוקולטיירים קטנים אשר הכנסתם נפגעה ואלה מחולקים לקבוצות הזקוקות “לרגע מתוק”, כגון צוותים רפואיים. המהלך בהובלת חטיבת הממתקים.
בקהילה – הגדרנו את נקודות הכאב הרלוונטיות לנו לפעולה – אוכלוסיית האזרחים הוותיקים, וכן הצוותים הרפואיים המעניקים לילות כימים לסייע לנפגעי הקורונה. בהתאם, פנינו מייד לכמה מהשותפים הקבועים שלנו בקהילה ובנינו מענים לאוכלוסיית המבוגרים עם ארגון “לתת” – תרומה כספית ומוצרים להכנת חבילות הסיוע לקשישים, כולל מוצרים מתחום ההיגיינה והפגת הבדידות. בנוסף, עובדי שטראוס התנדבו לארוז חבילות ולשנע אותן לקשישים (הכל כמובן על פי הנחיות משרד הבריאות). לצד מהלך זה התחלנו בהפצת אוכל ממגוון מוצרי המזון של שטראוס לצוותים רפואיים ולמתנדבי מד"א בכל רחבי הארץ. מהלכים אלו עדין בעיצומם ומתרחבים מיום ליום.
במצבי חירום, אוכל הוא הנושא הראשון שעולה מבחינת הצורך בקהילה – כיצד זה פוגש אתכם?
אנחנו אכן מקבלים פניות רבות לתרומות מזון ופינוקים ומנסים לפעול על פי מיקודים וסדרי עדיפויות שהוגדרו בתחילת הדרך. מעבר למיקוד המיידי והמתבקש באוכלוסיית האזרחים הוותיקים, הפנינו מאמצים רבים לתמיכה בצוותים רפואיים המטפלים בחולי הקורונה – משלוח מארזים מפנקים לצוותים הרפואיים בבתי החולים איכילוב, רמב"ם, שיבא, וולפסון ומאיר. ולצד זאת תרומות מארזים מפנקים ביוזמות אד-הוקיות – כדוגמת: תרומת סלי מזון לחיילי צה"ל המצויים בבידוד יחד עם עמותת 'יחד למען החייל'; תרומת ממתקים טובים לתלמידי בי"ס ברנר שנכנסו לבידוד, ועוד.
בשל הביקוש הרב הסבנו את אחת המשאיות שלנו לטובת הפצת מוצרי המזון לקהלים הנזקקים ואנו מגיעים אל הצוותים ומרכזי מד"א בכל רחבי הארץ.
חברות רבות מקבלות כרגע פניות לתרומה – כיצד אתם מתמודדים?
ככלל, פעלנו ותרמנו בחודש האחרון בהיקף שבדר”כ מתפרס על פני חצי שנה וניסינו לתגבר ככל שיכולנו. נענינו גם לפניות לתרומה למימון הטסת מטיילים ישראלים חזרה לארץ יחד עם חברות נוספות. פניות רבות הן לגבי תרומות מזון ואנחנו עוזרים ככל יכולתנו. יש לנו התלבטות בין מענה לתרומות כסף לנושאים רפואיים שונים שהחשיבות שלהם ברורה לבין נושאים שבתחומים קרובים יותר לפעילות שלנו. מאחר ומדובר באירוע מתמשך אנחנו כבר נערכים לשבועות הבאים מבחינה תקציבית.
עברו כשבועיים, אולי שלושה, של התגייסות חירומית, מהו הצעד הבא?
בימים שבשגרה, האחריות התאגידית של שטראוס פועלת בגישה של קשר שוטף עם מחזיקי עניין מכל קשת הקהילות והקבוצות השונות שהקבוצה בקשר איתם. אחרי המענה המיידי אנחנו חוזרים לבחינת הצרכים והצפיות אל מול השותפים ומחזיקי העניין השונים – בהקשר החברתי והעסקי, ולבדוק מה קורה איתם, כיצד הם מתמודדים, האם יש נושאים שאנחנו יכולים לתמוך ולסייע בהם, ועוד. אנחנו רוצים כעת לקחת מעט מרחב לבדוק ולנהל סדרי עדיפיות ובעיקר נושאים שאולי לא קפצו בגל הראשון וצריך להתייחס אליהם. היעד של שטראוס הוא להיות חברה שזוכה לאמון רחב מכל מחזיקי העניין שלה. בהתאם לכך, התשתית שיצרנו עם מגוון מחזיקי עניין מאפשרת לנו לעבוד רוחבית ושיטתית גם במצב החירום כעת.