סיכום מפגש 'התייעלות באנרגיה' בשיתוף משרד האנרגיה

האירוע התקיים ב- 26.12.2018

סיכום מפגש 'התייעלות באנרגיה' בשיתוף משרד האנרגיה

האירוע התקיים ב- 26.12.2018

במסגרת המיזם המשותף של ארגון מעלה ומשרד האנרגיה לקידום התייעלות באנרגיה התקיים מפגש עמיתים ראשון. המיזם נועד להעלות מודעות להתייעלות באנרגיה בקרב חברות במשק הישראלי ולהציג פרקטיקות להתייעלות באנרגיה של חברות מובילות.  

תמצית המפגש:

במפגש השתתפו כ-50 נציגים של מגוון חברות עסקיות מהמגזר המסחרי והתעשייתי (ממוני אנרגיה, מנהלי איכות סביבה, מנהלי תפעול ולוגיסטיקה ועוד) במהלכו הציג יחזקאל ליפשיץ, סמנכ"ל משרד האנרגיה את מדיניות המשרד לקידום התייעלות באנרגיה תוך התמקדות בעדכונים בתחום הרגולציה ואפשרויות סיוע במימון לפרויקטים בהתייעלות באנרגיה.

מוטי תמיר, מהנדס תהליכים, מחברת נשר הציג את תהליכי היצור המורכבים צורכי האנרגיה של חברת נשר ואת המתודה של החברה לבקרה וחיסכון בצריכת האנרגיה המשמעותית של החברה. דייב רוזנברג, מנהל פרויקטים בכיר במטה ההנדסה, מחברת שטראוס ישראל, הציג את תהליך החשיבה שנעשה בכל המפעלים של החברה להורדת צריכת האנרגיה וכמה משיטות הטכנולוגיה באמצעותן מקדמים את הנושא, בין היתר, שימוש באופן שוטף במכשירי ניטור לפיקוח הצריכה. נעם גדליהו, מנהל אחריות תאגידית בארומה ישראל הציג מיפוי צרכני אנרגיה שנעשה באחד הסניפים ברשת אשר בעקבותיו התבצעו צעדים פשוטים לחיסכון באנרגיה שהובילו לחיסכון משמעותי בצריכת החשמל בסניפים.

כמו כן הוצגו במהלך המפגש חברות להתייעלות באנרגיה וחברות אסקו אשר נכללות במאגר משרד האנרגיה ואשר עשויות לסייע בליווי מקצועי בפרויקטים להתייעלות באנרגיה.

עיקרי דברים:

יחזקאל ליפשיץ סמנכ"ל משרד האנרגיה | מדיניות, רגולציה ואפשרויות מימון

לצפייה במצגת, לחצו כאן<<

קרן המענקים של משרד האנרגיה משמשים כבסיס למינוף האצת השקעות במשק וכמחוללי השקעות בתחום ההתייעלות האנרגטית במדינה. הבעיה היא אי ההלימה בין חלקו הגבוה של המגזר העסקי- התעשייתי והמסחרי כצרכן אנרגיה, לחלקו הנמוך בהשתתפות בקרן במענקים.  ליפשיץ ציין כי מדובר בפספוס והאתגר כיום הוא להפוך את זה ליותר מעניין ונגיש.

למה להתייעל ? – חסכון בצריכת האנרגיה מסייע בהגדלת הביטחון האנרגטי של ישראל- כבר היום ישראל הופכת ליצואנית אנרגיה, כל שנחסוך בצריכת האנרגיה שלנו, מאגרי הגז יספיקו לנו ליותר שנים. שלישית, עמידה ביעדי החלטות ממשלה- החלטת ממשלה מתייחסת ליעד של 17% עד 2030. היעד נגזר באמצעות חיזוי של הצריכה בשנת 2030 – 96 טרה וואט. התייעלות אנרגטית נכונה תביא אותנו ל80 טרה וואט.

איך עושים את זה – רגולציה בהווה ובעתיד

  • מוצרי חשמל – הכנסה רק של מוצרים יעילים אנרגטית לארץ בנוסף לאימוץ של תקינה בין לאומית.
  • פיקוח ואכיפה – משרד האנרגיה מחייב צרכני אנרגיה לבצע סקר 'צריכת האנרגיה' אחת לחמש שנים ולעביר למשרד האנרגיה לבדיקה. לחברה עצמה ישנו אינטרס לבצע את הסקרים ולשאוף לחסוך באנרגיה, וכך גם לחסוך בכסף.
  • משא"ב – מדיניות שימור אנרגיה ברשויות. מיזם משותף עם מרכז השלטון המקומי לקידום התייעלות באנרגיה ברשויות וכולל חינוך והסברה. 

תקנות חדשות:

  • כל צרכן מעל רף של 6 מיליון קוט"ש צריכה בשנה, חייב בסקר אנרגיה בכל 4 וחצי שנים.
  • בבניינים חדשים מרובי קומות- הועברה תקנה שמחייבת להתקין בקומות התחתונות בהן לא ניתן להתקין דוד שמש, מערכות יעילות לחימום מים כמו משאבת חום וכו

מסלול התייעלות אנרגטית – *עדכון של קרן המענקים 

  • בשנים 2019 ו- 2020 יינתנו עוד שתי הקצאות נוספות על סך 75 מיליון שקלים כל אחת, כל שקל השקעה מניב חיסכון של 2.5 קווט"ש, עד כה התעשייה קיבלה חלק קטן יחסית.

מנגנון ההלוואות –נבחרו ארבעה בנקים למתן הלוואות לפרויקטים להתייעלות באנרגיה בערבות מדינה. הבנקים יתנו הלוואות בסך כולל של 3.5 מיליארד שקל, בריביות נמוכות ואטרקטיביות.

הקרן קמה בימים אלה ומנוהלת על ידי משרד האנרגיה. כל חברה המעוניינת בהלוואה, תגיש למשרד תוכנית אשר תיבדק מקצועית על ידו. לאחר אישור הפרויקט החברה תוכל לגשת לבנק אשר יכיר בערבות המדינה מולו כלפי החברה. הקרן קמה במטרה לתמרץ חברות לבצע פרויקטים להתייעלות באנרגיה. המענק מוגבל עד 85% מהפרויקט. כלומר החברה תוכל לקבל מענק של עד שלושה מליון שקל מקרן המענקים וכמעט עוד 70% אחוז לקחת הלוואה מהקרן.

מקרה לדוגמא | מוטי תמיר, מהנדס תהליך, חברת נשר

תמיר הציג את נוהל בקרה תפעולית לחיסכון באנרגיה

פועלים באמצעות תקציב אשר מחולק בין אזורי התפעול במפעל, לכל מונה חשמל יש ממונה אשר מחיוב לוודא שהמונה מראה כי צריכת החשמל תקינה באזור. נקבע תקציב אזורי, בכל אזור יש את יחידות הציוד העיקריות, חלק מהיחידות כוללות את השירותים הפריפריאליים כמו תאורה מיזוג אוויר וכו'. "כשאנחנו מזהים עלייה בצריכה באותו אזור אנחנו מבצעים בידוד של מקור הבעיה ופתרון שלה."

עלות האנרגיה מבצעים את הבדיקות באופן היומי יום על מנת להגיע ליעילות גבוהה ביותר מבחינת עלויות, המפעיל של המערכת רואה את העלויות של האנרגיה, ואם הוא רואה שמשהו לא מסתדר, יכול להפסיק את התהליך בהתאם לעלייה במחיר.

מקרה לדוגמא | דייב רוזנברג, מנהל פרויקטים בכיר במטה ההנדסה, שטראוס ישראל

(דייב רוזנברג, שטראוס במפגש מעלה בשיתוף משרד האנרגיה 2018)

לצפייה במצגת של דייב רוזנברג לחצו כאן<<

עיקרי דברים:

  • מפעלי שטראוס פרוסים בכל הארץ, בשמונה מפעלים ומרכזים לוגיסטיים.
  • קיים אתגר אמיתי בניהול האנרגיה של כל המפעלים. שטראוס הגדילה לעשות והכניסה כחלק מהתוכנית האסטרטגית שלה את נושא היעילות האנרגטית. מתוך זה נולד התפקיד של דייב – אחראי על היעילות האנרגטית של כלל הקבוצה. התפקיד מדווח ישירות להנהלה של ישראל פעמיים בשנה.
  • בשטראוס קיימות ועדות היגוי אנרגיה – מורכבות מהמנהלים הטכניים של המפעלים שיודעים מה קורה בשטח.
  • פורום אנרגיה – פורום רחב של כל מי שמתעסק עם האנרגיה בשטראוס, בו מבוצע שיח בין אנשי השטח לבין אנשי המטה, למפעלים מוגדרים יעדים ותוכניות עבודה ומצד שני לאנשי השטח הרבה ידע וניסיון ולהם גם אינטראקציה יותר גבוה עם קבלנים וספקים ולכן גם יותר מודעים לטכנולוגיות חדשות.
  • אחת מיתרונותיה של צורת עבודה זאת הוא שמנכ"ל שטראוס ישראל יודע להגיד כמה אנרגיה החברה צורכת ומה עלותה, כמו כן מתבצעת מדידה לגבי ההשתפרות בנושא לאורך זמן.

האסטרטגיה של שטראוס בהתייעלות באנרגיה

  • הורדת עליות – שטראוס מודדת את עצמה, החוכמה בהתייעלות באנרגיה לפי רוזנברג  היא "לא לעשות פחות אלה לעשות את אותו הדבר בפחות אנרגיה ופחות כסף" וכל העניין הוא לעבור לאנרגיות יותר זולות בדרכים שהן גם יותר נקיות.
  • המדידה של שטראוס בתוך החברה מתבצעת בבדיקת כמות האנרגיה הנצרכת לטון מוצר שיוצא מהמפעלים שלהם,  במטרה להקטין את טביעת הרגל הפחמנית כתוצאה מפעילותם.
  • בשטראוס נצרכים סוגים רבים של אנרגיה, גם דלקים וגם גז טבעי.
  • ניהול אנרגיה – תוכנית האנרגיה של שטראוס הוקמה ב-2008, הצריכה הייתה 1300 קווט"ש לטון, וב2015 הגיעה ל843 קווטש לטון, היעד אליו  מכוונים הוא להגיע ל-773 בשנת 2020, כלומר תוספת של 15 וחצי אחוז מול 2015.
  • Panoramic-Power – אחת הבעיות במפעלי שטראוס הייתה שאי אפשר למדוד את הצריכה הבסיסית של כל מכשיר חשמלי לאורך זמן. חברת- Panoramic Power המציאו תפס היושב על חוטי החשמל, מודד את הזרם ומשדר אותו למחשבים שלהם. אפשרויות העבודה עם מערכת זו הן ביצוע של חקירות מיוחדות – על מכשירי החשמל, מעקב שוטף, ואפקטיביות של פרויקטים.
  • מקרה בוחן למערכת – "לאחר כניסה לעבודה של מדחס בתדירות חריגה, גילנו כי קיימת בעיה בהגדרות מערכת הבקרה שלו. פנייה לחברה האחראית על מערכת הבקרה ותיקונה מבלי פגיעה בתפקודו של המדחס הביאה לחסון של 800 אלף שקל בחודש. אותו דבר עשינו כאשר גילנו כי מדחסי הקירור של הקפה עובדים ללא מטרה גם בשבת, השבתם בשבת לא פוגעת במוצרים וחוסכת הרבה באנרגיה."

מקרה לדוגמא | נעם גדליהו, מנהל אחריות תאגידית, ארומה ישראל

גדליהו הציג את האתגר התפעולי של מהלך התייעלות באנרגיה של חברה שמחולקת למאות סניפים ברחבי הארץ שלכל סניף ישנו זכיין נפרד.

  • האחריות על תפעול והציוד בסניפים חלה על הזכיין וקיימת אחידות בין כל הסניפים, רוב ההחלטות המרכזיות נקבעות על ידי החברה ולכן כל מכשיר כולל מכונות קפה, שבשימוש נקבע על ידי החברה ולא על ידי הזכיין, באותה נשימה הזכיין הוא הבעלים של הציוד והוא קונה אותו.
  • החברה נותנת את הכלים לחסכון באנרגיה, גם מסיבות סביבתיות וכמובן גם מסיבות כלכליות.
  • לפני שנתיים נעשה סקר בסניף ותיק יחסית, הסקר הראה שיש הרבה פוטנציאל לשפר את התייעלות באנרגיה, ויחסית בפשטות. כלומר בכמה פעולות פשוטות אפשר לחסוך עשרות אלפי שקלים בשנה, לדוגמא בקרה על כמה החדר קירור נפתח ונסגר, בדיקה לאטימות המקררים וכו'. לבסוף מהסקר ההמלצות הועברו לכל הזכיינים -חסכון של כ 16,000 ₪ בשנה.
  • דר' טל גולדרט, יועצת משרד האנרגיה | בניית פורום מקצועי להתייעלות באנרגיה

גולדרט הציגה את התהליך של בניית פורום מקצועי להתייעלות באנרגיה מהרציונל שממוני אנרגיה בחברות וארגונים ישתפו ידע וילמדו  מאחרים בתחום ההתייעלות באנרגיה. לאחר מכן הם ייצרו פלטפורמות לשיתוף פרקטיקות, ידע, חומרים בנושא ואינפורמציה כדי להגיע לכמה שיותר ממוני אנרגיה. לבסוף נוצרו קבוצות בנושא ברשתות החברתיות כשהמטרה היא שיתוף ידע אמתי.

הצטרפו לווטסאפ ממוני אנרגיה בחברות העסקיות:
https://chat.whatsapp.com/JlQVCxN3YuEFktA8y5JvJZ

ולקבוצת הפייסבוק:
https://www.facebook.com/groups/305800156621163/?ref=bookmarks

בחלקו האחרון של המפגש הוצגו חברות להתייעלות באנרגיה וחברות אסקו שנענו לקול הקורא בהצגת פעילותם במפגש

לצפייה בשקף חברות האנרגיה וחברות האסקו לחצו כאן<<