גיוון בתעסוקה – סיפורי הצלחה

פאנל בהנחיית קובי אריאלי

הדיון, שבמסגרתו הושק "פורום לגיוון בתעסוקה", חשף את הבעיות הקשות עמן מתמודדות אוכלוסיות אלה, כפי שהשתקף בדברי המשתתפים – מנהלים צעירים ממגזרים מגוונים אשר מודרים משוק התעסוקה.

מנחה : קובי אריאלי- בעל טור דעה במעריב
קובי אריאלי מנחה הדיון סיפר על ההתחלה שלו במעריב- כאשר הגיע לרעיון עבודה, אמרה לו המראיינת שכבר יש להם חרדי אחד…למשבצת החרדי, אך קובי התקבל.
מנחה הדיון קובי אריאלי, הציג את אביחי שלי, מנהל קשרי לקוחות בבית ההשקעות פסגות, שהוא עיוור וחירש; קנובש טללה תגאייה, עובדת כאנליטיקאית בטבע שהיא ממוצא אתיופי; ישראל אדרי, ראש צוות מוקד שירות בפרטנר, שהוא חרדי; ואת עפיף אבו-מוך, מהנדס אינטגרציה ערבי שעובד ב-SAP. הארבעה חשפו את הקשיים, התקוות וההישגים בפני הקהל שהגיע לכנס.

קנובש טללה תגאייה, אנליטיקאית, טבע
טללה תגאייה סיפרה בדיון: "אותי לימדו בבית שאני אצטרך להוכיח את עצמי יותר מאחרים. אחרי הלימודים, בשונה מעפיף, לא התקבלתי אף לראיון אחד. אני שולחת מאות, וגם בעלי שולח, ואפילו טלפון לא קיבלתי. אחרי שנה של נסיונות המסקנות היו ברורות. בעזרת המנטורית של "עולים ביחד", לקידום אתיופים אקדמאים בשוק העבודה, הצלחתי להגיע לראיון עבודה בחברת טבע, עברתי את כל המבחנים והתקבלתי למעבדה בירושלים. אני עובדת שם שנה וחצי".

ישראל אדרי, ראש צוות CallCenter פרטנר
אדרי סיפר כי לאחר חתונתו הרגיש שהוא חייב לצאת לעבוד במקביל ללימודים – כדי להתפרנס. לא הספיקה העבודה של אשתי והחלטתי שאני הולך לעבוד לפחות חצי יום. הייתי ריאלי, ידעתי על הקשיים כבחור ישיבה, ללא צבא וללא לימודים אקדמאיים או תיכוניים. אשתי ראתה מודעה של "Manpower בראשית" (המקדמת אוכלוסיות שקשה להן להשתלב בשוק העבודה). לאחר מבחנים התקבלתי לעבודה בתור נציג שירות, לאחר כמה חודשים קודמתי, וכך הלאה עד לתפקידי כיום, שבו אני אחראי על 30 איש במוקד שבו מועסקים רק חרדים".

אביחי שלי, מנהלי קשרי לקוחות, פסגות
אביחי סיפר שהתעוור בגיל 4. הוריו דאגו שילמד במסגרות של ילדים רגילים.
הוא קבע לעצמו 3 יעדים: לזכות בחידון התנ"ך, לשרת בחיל מודיעין ולעבוד בשוק ההון.
הוא השיג את שלושת היעדים הללו. שלי, אף זכה בתואר חתן התנ"ך העולמי ב-2002, סיפר בחיוך כי התגייס לחיל המודיעין – "האוזניים והעיניים של המדינה". לדבריו, הוא לא נתן לקשייו הפיזיים להגביל את שאיפותיו והצליח להגשימן. לפני מספר חודשים החל עבודתו בחברת פסגות בשוק ההון "החברה אבזרה אותי במקלדת ברייל, ושאר אביזרים", שחזר.

עפיף אבו-מוך, מהנדס אינטגרציה, מעבדות SAP ישראל
אבו-מוך סיפר שהתחיל בתפקיד זוטר, ועלה לאט לאט בסולם הדרגות. "הצלחתי להגיע לראיונות, אך זה רק בכ-1% ממספר קורות החיים ששלחתי. לא מסתכלים על הבן אדם בגובה העיניים. בראיונות אף אמרו לי שלא מצליחים להבין איך אני בוגר טכניון ולא הצלחתי למצוא עבודה עד עכשיו. גם לי קשה להבין את זה. עד שהגעתי ל-SAP", אמר. הוא הוסיף שבתקופתו לא היו עמותות שסייעו לאוכלוסיות מודרות להשתלב בשוק העבודה כפי שכיום קיימת עמותת "קו משווה" שעוזרת בגיוס אקדמאים ערבים.
"עברתי מבחנים והגעתי לשלב הבא. אני לא מחפש אפליה בכוח, אחרת לא הייתי מתקדם בחיים", סיפר, "אני לא משחק אותה הבחור הערבי המסכן. אני זוכר 2 מקרים ברורים: באחד מהם אמרה לי מישהי מהכוח אדם ש"לא נותנים לי לגייס אותך"; ובמקרה השני החברה התכחשה לכך שבכלל הגעתי, למרות שזה היה ראיון קבוצתי".
עפיף הגיע לחברת SAP. תחילה בתפקיד זמני וזוטר ואח"כ התקדם בתפקידים עד לתפקיד מהנדס אינטגרציה.