למה בברוקלין 90% מהחרדים הולכים לעבודה – ובישראל רק 39%?

כתבתו של נתי טוקר שהתפרסה בדה-מרקר
מאת: מערכת האתר | 11/10/2011

החרדים בחו"ל לא פחות אדוקים, לא פחות צנועים וגם לא פחות שמרנים ממקביליהם בישראל – אך לוקחים חלק בשוק העבודה ■ נתי טוקר יצא למסע בניו יורק בתקווה למצוא תשובה לחוסר השוויון
בכל בוקר במשרדי אחד מבנקי ההשקעות הגדולים בוול סטריט, מתאספים כעשרה עובדים בחדרו של מנהל בכיר. בחדר הזה, מאמינים הנוכחים, נעשים הדברים החשובים באמת. שם לא מדברים על הבנקים באירופה, לא על מחיר הנפט ולא על ספקולציות פיננסיות. ההתאספות היא למטרה אחרת לגמרי – תפילה משותפת של יהודים שומרי מצוות.

אחד מהמשתתפים בטקס התפילה הזה הוא יצחק (סטיב) פוקס, חרדי אדוק תושב ניו יורק. פוקס הוא אחת הדוגמאות הטובות לשילוב המוצלח שקיים בניו יורק בין חיי עבודה לאמונה. לאחר שהוא חוזר ממנהטן, הוא מצליח אפילו לקדיש את שעות הערב שלו ללימודי תורה. "אני אפילו לא בודק מיילים בבלקברי במהלך הלימוד. זו ההנאה האמיתית שלי בחיים", הוא אומר.

קשה לאמוד בדיוק את גודלה של הקהילה החרדית בארה"ב, בין השאר משום שאין לה הגדרות מובחנות. לפי הערכות, מבין כ-6 מיליון היהודים בארה"ב כ-200-400 הם חרדים המתגוררים בעיקר בניו יורק. על אף שחזותם החיצונית ואורחות חייהם דומים להפליא לקהילה בישראל, קיים הבדל דרמטי אחד: רובם המכריע של הגברים אינו מסתגר בין קירות בתי המדרש, אלא בוחר לצאת – למנהטן, לוול סטריט, למשרדי עורכי דין ורואי חשבון, או לעבודות שונות בקהילה.
3558253797

לכתבה המלאה לחצו כאן