לעשות טוב, טוב יותר או: מתי בדקתם את האפקטיביות שלכם לאחרונה?

מאת טליה אהרוני, התפרסם באתר של BDO

עד לשנים האחרונות נסב השיח החברתי בנוגע לעמותות סביב שאלות כמו מה העמותה עושה? לכמה אנשים היא מסייעת? מה תקציבה? מה שכר הבכירים בה? האם היא מנוהלת באופן שקוף וחוקי? ואילו, השיח בנוגע לתורמים לעמותות – בין אם תאגידים ובין אם תורמים פרטיים וקרנות – התמקד בעיקר בשאלה מי תורם כמה למי, ולעתים אף גלש לדיון ציני במניעי התרומה.
לאחרונה מתחולל שינוי בהתייחסות לעמותות ולתורמים; אני מעריכה כי בטווח הנראה לעין ,זהו אחד השינויים המכריעים והחשובים במגזר השלישי ויתכן שהוא ישנה מן היסוד את דרך הפעולה של עמותות ותורמים מכאן ואילך. ניתן לתמצת את השינוי במשפט אחד: האפקטיביות וההשפעה החברתית הופכות לפרמטר העיקרי לבחינת עמותות ותורמים. משמעות הדבר היא שהשאלה העיקרית לבחינת הצלחתה של עמותה תהיה מעכשיו: איזה שינוי חוללה העמותה ? ומה התועלת שהצליחה להביא למוטביה במסגרת תקציבה המוגבל ?והשאלה המרכזית בנוגע לתורמים תהיה: מה השינוי שהצליחו לחולל באמצעות כספם? כלומר לא עוד דיון בתשומות, בסיפורים, באנקדוטות ואפילו לא בתפוקות; מעתה שאלו: מהי התוצאה? מהי מידת האפקטיביות? מהי ההשפעה? מה השתנה בחברה ובקרב פרטים בתוכה בעקבות פעילות העמותה והודות לכספים הנתרמים?

לכתבה המלאה באתר BDO לחצו כאן