מושב עידן של שקיפות | האתגרים החדשים ליועצים משפטיים ומזכירי חברות

סיכום המושב מכנס מעלה 2010
מנחה : מיכאל אבנר, סגן נשיא ויועץ משפטי ראשי, קבוצת שטראוס

משתתפים :
אליעזר טוקמן, מנכ"ל סימנס ישראל
דורית סלינגר, מנכ"ל S&P מעלות
יהודה פורת, סמנכ"ל משאבי אנוש, מוטורולה ישראל וחבר הנהלה בשקיפות בינלאומית ישראל
Manager – Policy & Advocacy- GRI Pietro Bertazzi

מייק אבנר: 5 נקודות רקע לשקיפות בעסקים:
שקיפות היא מרכיב קריטי בהתנהלות ציבורית.
"השקיפות משתלמת" – פחות מידע למשקיעים מהווה בסיס טוב פחות להעריך את הפירמה וכך ערכה יורד.
את הדיווח יש לעשות בצורה אינטגרטיבית. כלומר יש לדווח הן בצורה פיננסית והן בצורה של אחריות תאגידית.
רמת הסיכונים של הפירמה יורדת בעת היותה "שקופה". ככל שפירמה תהיה שקופה יותר לציבור, כך רמת האמון בה תעלה.
על החברות הישראליות לעבור ולדווח בסטנדרטים בינלאומיים.

אליעזר טוקמן (מנכ"ל סימנס ישראל):
אליעזר טוקמן דן על המשבר הגדול שפקד את חברת סימנס לפני 4 שנים. המשבר החל מאירועי שחיתות ועבירות על ממשל תאגידי בחברת סימנס העולמית.
מר טוקמן הסביר על התהליכים שעשתה סימנס בכדי לצאת מהמשבר אליו נקלעה. לאחר חילוף יושב הראש של החברה, מונה גם יועץ משפטי ראשי חדש לפירמה, שמונה גם לחבר במועצת המנהלים. דבר זה הטיל למעשה גם אחריות אישית על היועץ המשפטי החדש.

בנוסף, מונה גם נציג תלונות ציבור ועובדים, שמדווח ישירות למנכ"ל. נציג שכזה מונה בכל מדינה שבה פועלת סימנס.
פעולה אחרת שנקטה החברה היא מדיניות של "אפס סובלנות". כלומר "רק עסקים טהורים יבוצעו וללא עצימת עיניים".
100 אנשים סיימו את תפקידם בחברה בעקבות הנהגת מדיניות זו והמשבר שהתרחש.
עוד פעולה שננקטה היא הפעלת "קו חם" הפועל 24 שעות ביממה בכל מקום בעולם שבו מדווחים על דברים "לא כשרים" המתרחשים בפירמה.
בכל הסניפים של סימנס בעולם הוכנסה מערכת ממוחשבת ברורה ומסודרת של הטיפול באחריות תאגידית. המערכת מסבירה בדיוק איזה פעולות יש לנקוט בסיטואציות מסוימות "עד לרמת ההרשאות בהוצאות על ארוחות ללקוחות".

לסיכום, לאחר שהוציאה קרוב ל 2 מיליארד יורו על סך כל ההוצאות על המשבר שנבע כתוצאה מאחריות תאגידית רעה,סימנס מדורגת כיום במקום הראשון בנושא קיימות במדד ה S&P 500.

יהודה פורת (סמנכ"ל משאבי אנוש, מוטורולה ישראל וחבר הנהלה בשבי"ל):
"דווקא התאגידים הגדולים ביותר (מדינות), לוקים בחסר באחריות תאגידית. דווקא המגזר העסקי תורם בניהול אחריות תאגידית. לטענת פורת, "העולם השכיל להבין שניהול עסקים אתי הוא מפתח לניהול עסקים יותר טובים".
מר פורת דן על מחקר שמדד את הערך הכלכלי שנוצר בעקבות קיום אחריות תאגידית אמיתית. הוא הראה שחברות המקיימות ומנהיגות באופן סדור וקבוע מדיניות של אחריות תאגידית הן רווחיות יותר ממתחריהן.
נקודה נוספת עליה דן מר פורת היא מדד תפיסת השחיתות. כיום ישראל מדורגת במקום ה-22 מתוך 30 ב OECD. הדבר הוא רע מאוד, ומשפיע על חברות בינלאומיות רבות בבואן לבצע עסקאות גדולות וכבדות עם חברות ישראליות.
מר פורת אף סיפר על מקרה ובו לחברה הוצע חוזה עבודה בגובה של 100 מיליון דולר באחת ממדינות אפריקה. אך יחד עם החוזה, התבקשו בחברה לשלם דברים נוספים "ולא כשרים". לאחר דיונים וישיבות הוחלט לא להסכים לכך והחברה ויתרה על החוזה. לטענתו דבר זה השתלם בטווח הארוך והחברה זכתה לאחר מכן בחוזה על סך 400 מיליון דולר באותה מדינה לאחר שהמשטר באותה מדינה התחלף.
לסיכום, לדברי פורת חייב לתת את הדעת ולשים דגש בנושא של חינוך, ועל כך ש"ניהול כל דבר הוא דבר שצריך לעשות עם כל היושרה".

דורית סלינגר (מנכ"ל P&S מעלות):
היו רפורמות בתחום השקיפות ב- P&S מעלות, בתחום העצמאות השקיפות יושרה ואובייקטיביות.
זה בא לידי ביטוי בקציני ציות שהם פונקציה חדשה, ולא כפופים לאנליזה.
החל מ- 2008 ניהול העסק נפרד מהאנליזה. שקיפות היא אסטרטגיה, וחשיבותה עולה.
זה מחזק את הערכת איכות האשראי. התהליך הוא שיתוף במדיניות הפיננסית. אנחנו מסתכלים על מערכות הדיווח. יש חיים גם אחרי ההנפקה, ויש חשיבות לשתף את חברת הדירוג בשינויים כדי למנוע בעיות.
כאשר חברה מדורגת מחליטה להפסיק את תהליך הדירוג עליה- זה מבחינתנו -חוסר שקיפות.
לסיכום, כלל הגופים בשוק צריכים לפעול לפי הנורמות הללו.

Pietro Bertazzi (Manager – Policy & Advocacy) GRI

ב-GRI מביאים את כל מגזרי העסקים והארגונים. יש מגמה היום לחשוף נתונים של ESG .
החזון של ה- GRI – דיווח מאוחד (דיווחים כספיים ודוחות אחריות).
ה- GRI הגיש 2 הצעות לחיוב דווח מאוחד. פייטרו דיווח שהם חווים עניין מצד קובעי המדיניות. אם אנחנו בונים שקיפות- זה מגדיל את האחריויות.

מיכאל אבנר, סגן נשיא ויועץ משפטי ראשי, קבוצת שטראוס
"אצלנו בשטראוס, שקיפות היא דרך חיים. אנחנו חברה ישראלית ששואפת להיות גלובלית. 45% ממחזור הקבוצה- מקורו מחוץ לישראל. זה MUST להיות שקוף כחברה צרכנית- כדי להצליח מבחינה עסקית. זה בא לידי ביטוי ב- CSR REPORT. בשטראוס השקנו 3 דוחות אחריות תאגידית. כל שנה מתפרסם דוח. יש שם נתונים טובים יותר וטובים פחות.
זו הדרך הנכונה לשמור על קשר הדוק עם מחזיקי העניין.
חשובה השקיפות בשת"פ עם השותפים הגלובליים. אחת הסיבות שגרמה להם להשקיע בשטראוס- היא השקיפות.
הצטרפנו לדיווחים וולנטרים כמו דיווח על פליטות פחמן- ה- CDP.
מדיניות ההשקעה החברתית שלנו מפורסמת באתר האנטרנט.
זכינו בפרס מגן לשקיפות ע"י חברת beyondbusiness "

שאלות מהקהל:
שאלה: האם במסגרת השקיפות מתייחסים להסכמי שכר ועבודה. האם אתם מצדדים בחוזה עבודה אישי או קבוצתי?
אליעזר טוקמן- סימנס: זה משתנה מארץ לארץ. אצלנו מקובל כמו בהייטק- חוזים אישיים. בגרמניה הם כן מאורגנים.
מייק אבנר- שטראוס: חופש ההתאחדות הוא נר לרגלינו.

שאלה: איך מתמודדים עם בעיות שוחד מבחינת שקיפות?
אליעזר טוקמן, סימנס: אצלנו יש הכרזה ברורה שאין תשלומי שוחד.
יהודה פורת, מוטורולה: אסור להתפשר באינטריטי. אנחנו מדריכים את העובדים ברמות השונות שאין פשרות בנושא הזה. לצערנו יש תעשיות מסוימות שעובדות מול מדינות מסוימות, שם יש פשרנות.