מפגש מס' 17: אחריות חברתית בגוף תקשורת. עמית מארח: רשת. מרץ 2008

קרוב לארבעים עמיתי מעלה התארחו בכיתת בית הספר לטלויזיה בתל אביב, למפגש 'עמית מארח' בחברת רשת ביום שלישי 11.3.08.
את המפגש פתחה גל מור, מנהלת משאבי אנוש וקשרי קהילה של רשת, שברכה את המשתתפים, ותיארה כיצד החלה המעורבות של רשת בפעילות קהילתית בשנת 1997: הורים שכולים שבאמתחתם קלטות עם קטעי סרטים של בנם החייל שנפל, התייצבו בפתח האולפנים בהרצליה, וביקשו סיוע ביצירת סרט הנצחה לבנם. כך נולד פרויקט "לזכור באהבה", זוכה אות גלובס ע"ש חיים בר און (לחברות בינוניות) בשנת 2006.

עמוס נוימן, סגן מנהל מחלקת תכניות של רשת, שיתף את הקהל במכלול האינטרסים והשיקולים שמנחים את צוות רשת בעת הרכבת לוח שידורים, הכולל תכניות, פרומואים ופרסומות. נוימן תיאר תמונת-מצב מורכבת, הנובעת ממחויבות לארבע מחזיקי ענין מרכזיים: צופים, מפרסמים, ציבור ובעלי מניות, כאשר לא אחת, האינטרסים של הקבוצות השונות מנוגדים. נוימן נגע בסוגיות שונות של אחריות חברתית ברשת, ובהן הדילמה של "הצהבת המסך", חלוקת האחריות על הפרסומות בין רשת לבין המפרסמים, אחריות על תכנים לילדים, שידור תכניות בשישי-שבת ועוד.

הילה בראל, אחראית קשרי קהילה ואחריות חברתית של רשת, הציגה את מגוון הפעילויות שמקיימת רשת על מנת לתמוך במטרות חברתיות מגוונות: לזכור באהבה – למען המשפחות השכולות, עידוד היצירה הצעירה – למען עתיד התרבות בארץ, זמן קהילה – לתמיכה בארגונים חברתיים ובמטרות חברתיות, התנדבות עובדים – למען הילדים, במועדונית כפיר בת"א ובמסגרת ימי וראיטי; בית ספר לטלויזיה 'הברזל 23' המאפשר, בין היתר, לצעירים מהפריפריה ללמוד את מקצועות הטלויזיה, תוך הקניית ערכים אתיים בעבודת התקשורת. בראל גם תיארה את תפקידה במסגרת פניות הציבור. כל הפעילויות הללו כרוכות בדילמות, עמן מתמודדת בראל תוך הסתייעות במנהלים נוספים ברשת, ותוך היצמדות לקו מנחה ערכי ומוסרי. למשל, שידור פרסומת, במסגרת "זמן קהילה", של "ערים בלילה" – פרויקט של ארגון על"ם, הנוגע בבעיית זנות של בני נוער. מצד אחד מדובר במטרה חברתית חשובה, ובו זמנית, בתכנים שלא ראוי שילדים ייחשפו אליהם. בסופו של דבר הוחלט לשדר את הסרטון, תוך צמצום היקף החשיפה שלו והגבלת השידור לשעות הלילה.

אורי אורבך, מנהל רב התרבותיות ברשת, פירט את האתגרים שבשילוב אוכלוסיות מגוונות בשידורים, דווקא בשעות הפריים-טיים, וגם כעובדים בצוות המקצועי של החברה. האתגר נובע, בין היתר, מעצם היותה של טלויזיה שחקן היושב במרכז, במהותו, ולכן כל מה שרחוק מהמרכז, מתקשה לחדור ללב הטלויזיה. יחד עם זאת, הצלחתה של הסידרה "במרחק נגיעה" מהווה דוגמא לכך שכאשר התכנים איכותיים והתכנית טובה – גם אוכלוסיות "אחרות" יכולות לכבוש את לב הצופים.

בתום המפגש נערך למשתתפים סיור מודרך באולפן ובחדרי הבקרה והעריכה, אשר איפשר הצצה נוספת אל מאחורי הקלעים של העשייה הטלויזיונית של רשת.