אתיקה ושקיפות
מהי התנהגות עסקית אתית? אתיקה מגדירה את ההתנהגות הראויה, את המעשה העולה בקנה אחד עם "המידה הטובה" הארגונית. אתיקה היא יותר מציות לחוק. בעוד החוק מהווה סף תחתון (והפרתו היא עבירה על חוקי המדינה), אתיקה היא הרף העליון המהווה את אופן ההתנהגות הרצוי והנשאף.
אתיקה מבוססת על ערכים כמו כנות, הגינות, שקיפות, מילוי הבטחות, נאמנות, וכבוד לזולת; שכולם תורמים לבניית מערכת יחסים יציבה עם ספקים, לקוחות ובעלי עניין אחרים בקהילה.
קוד אתי הוא מסמך, המגובש בתהליך ארגוני משתף, ובו מפורטים ערכי החברה ודרכי ההתנהגות שנגזרות מערכים אלה. קוד אתי מאפשר לארגון לייצר שפה אחידה, לגבש תפיסה משותפת של הטוב והראוי ולתאם ציפיות באשר לדרך ההתנהגות הראויה בארגון.
היתרון בטווח הארוך
חברות מגלות כי הקפדה על התנהלות אתיקה טובה, קרי, עשייה מעבר למה שמחייב החוק, משתלמת - ובפרט בטווח הארוך.
מחקרים מגלים כי התנהגות עסקית אתית יכולה להשפיע על החלטות הצרכן האם לקנות מוצר מסוים, על החלטת עובד היכן לעבוד, ועל החלטות בעלי הון היכן להשקיע את כספם. מצד שני, התנהגות עסקית לא-אתית יכולה להביא לחרם צרכנים, למחאות מצד קבוצות הגנה על איכות הסביבה, ולסיקור תקשורתי שלילי.
התנהגות אתית מסייעת בפתרון קונפליקטים בתוך הארגון וביחסי החוץ שלו. עמידה בקודים אתיים מוגדרים מראש המונהגים בחברה יכולה להבטיח כי ההנהלה והעובדים פועלים באופן חוקי ומצייתים לחוק. כאשר הדבר אינו נעשה - צפויה פגיעה בבעלי המניות.
קודים בינלאומיים בתהליכי התהוות
ממשלות וארגונים ברחבי העולם מתחילים לאמץ התנהגות אתית באמצעות קידום מערכת מחייבת של קודים אתיים בינלאומיים. שאלות ודילמות אתיות מהוות היום חלק בלתי נפרד מהליך העסקים השוטף. ככל שגוברים הלחצים הציבוריים, המשפטיים והתקשורתיים, כן נדרשות חברות לבחון את עצמן במשקפיים אתיים.
מדריכים
2 מדריכים-
The Stakeholder Engagement Manual
מאת: Stakeholder Research Associates Canada Inc, יולי 2005 -
הערכת סיכוני שוחד ושחיתות – ארגז כלים למנהל
מאת: מערכת האתר | 16/01/2013