סיכום מושב חדשנות | The Innovative Business of Social Offering | כנס מעלה 2017

29-30.11.2017

"חברות מסורתיות חייבות לגלות נכונות לשינויים על מנת ליצור סביבה חדשנית שתקדם ותמנף את כלל הענף שלהן"


אורי בן פורת, סמנכ"ל קיימות, חדשנות ושיווק של חברת שיכון ובינוי שיתף את סיפור המקרה של שיכון ובינוי וחברת Enel כחלק ממושב חדשנות  The innovative business of social offering- שהתקיים בכנס מעלה 2017 אשר הציג כיצד עסקים בישראל תורמים לשיפור איכות החיים ביצירת פתרונות חדשניים לאתגרים חברתיים וסביבתיים. 

אורי בן פורת, שיכון ובינוי. צילום: יואב זוהר | כנס מעלה 2017

המושב עסק בקידום החדשנות כפיתוח עסקי אשר מתייחס למגמות חברתיות כגון בריאות, איכות חיים בעיר, צרכנות נבונה, קהילתיות, שיתופיות, Lifestyle וכו. בין הדוברים: עדי רגב, סמנכ"ל מכירות, יוניליוור, הנרי חן ויינשטיין, מנכ"ל Cockpit Innovation ואילנית קבסה כהן, מנהלת מטה חדשנות, סטארטאפים ועסקים דיגיטליים של אסם. הם הציגו מה קורה כאשר חדשנות העסקית משלבת בין טכנולוגיות חדשות לבין רעיונות ותחומי ידע המגיעים מדיסציפלינות שונות? רמז…נוצרים שיתופי פעולה חדשים ומפתיעים.

מעבדת חדשנות עירונית  |  פלטפורמה דיגיטלית למכולות שכונתיים |  מאיץ יזמות בענף התעופה ושילוב החדשנות והמדע במזון

את המושב הנחה ג'ו קונפינו, עורך החדשנות של האפינגטון פוסט, שגם הנחה בתחילת היום את המליאה הפותחת. במת מושב החדשנות הייתה מוכנה, הכיסאות הוצבו לכבוד המנחה והדוברים, אך ג'ו כהרגלו התיישב על הבמה, זימן את הדוברים ופנה לקהל שישב מולו: "אולי נצא שנייה מהפורמליות?" עד שלרגע היה נדמה כי מדובר ב"סלון של ג'ו".

אורי בן פורת | סמנכ"ל קיימות, חדשנות ושיווק, שיכון ובינוי:

אורי בן פורת הציג את INFRALAB מעבדת החדשנות  העירונית בשיתוף חברת ENEL שיצאה לדרך בשילובן של חברות סטארט-אפ ישראליות, במטרה להצטרף לשורותיהן ולהשתלב בחזית הפיתוחים הטכנולוגיים העולמים בתחומי הבניה, האנרגיה והתחבורה.

המעבדה תמוקם בחיפה ותסייע לחברות ההזנק שייבחרו לשורותיה. המעבדה תכלול בין השאר: פלטפורמה להדמיית רשת חשמל חכמה, רחפנים, מערכות Virtual Reality, רובוטים תעשייתיים, מדפסות תלת-מימד ועוד. החברות שייבחרו יקבלו  גישה למימון לביצוע פרויקטים והוכחת התכנות.

עיקרי הדברים:

  • המנהלים בשיכון ובינוי וחברות הבת שלה כיום, למדו והחלו את הקריירה שלהם בעולם בו הטכנולוגיה והאינטרנט כבר היו בשימוש נרחב. העבודה שלהם בענף הבנייה מושפעת מכך והם חושבים על רעיונות כיצד לשלב את הטכנולוגיה והדיגיטציה בענף הבנייה. 
  • יש תנופת חדשנות וסטארט-אפ בישראל. שילוב של זה יחד עם ענף הבנייה המסורתי והמיושן יוצר הזדמנויות חדשות לחדשנות פיתוח טכנולוגי בענף הבנייה. 
  • הממשלה יצרה תמריץ לחברות מסורתיות, כגון חברות בנייה, רפואה ומזון, להציע רעיונות לקידום חדשנות בתחום שלהם, וליצור סביבה חדשנית ומודרנית שתקדם ותמנף את כלל הענף שלהן, ובמקרה של שיכון ובינוי מדובר כמובן בענף הבנייה. 
  • חששנו מהתפתחות של סלידה תרבותית מפני שינויים, אבל גילינו נכונות רבה לשינויים, וגם יצרנו לקחנו צעדים זהירות תוך ניסוי מבוקר עד לקבלה של השינויים. 
  • צללנו ישר לעשייה ופיתוח עם חברות וסטארטאפים, ואם השת"פ התאים אז מיסדנו אותו יותר והמשכנו למנף אותו עוד יותר. בכך יצרנו שיתופי פעולה ידידותיים עם חברות סטארטאפ
  • אחד השת"פים המעניינים שלנו היה עם חברה שהציעה פלטפורמת עבודה שהוציאה את הניירות הרבים עליהם משורטטות תכניות הבנייה, ובמקום זאת הקרינה את התכניות בשטח. כך שניתן היה לבנו באופן מדויק יותר על פי התכניות, מבלי לעבור בין השרטוט לשטח כל הזמן. לדוגמה, הם הקרינו איפה הצינורות יהיו, וכל שנותר הוא להניח את הצינורות בדיוק איפה שהם הוקרנו, תוך דילוג על תרגום שרטוטי הבנייה לשטח בפועל.
  • אנחנו מבינים שיש לנו השפעה גדולה על הסביבה, מעצם היותנו חברת בנייה. יש לנו מערכת בקרה פנימית, וכמובן שיש לנו בקרה חיצונית, ואנו הולכים מעבר למחוייב בחוק ומצמצמים את השפעתנו על הסביבה, ושואפים לקדם בנייה כמה שיותר ירוקה.
  • ישראל היא "הסטארטאפ ניישן", ובסביבה שכל כך מלאה בחדשנות ופיתוח, זיהינו את ההזדמנות לחבור לחברות סטארטאפ ולמנף את ענף הבנייה שהוא מאד מסורתי, ולשלב לתוכו חדשנות וטכנולוגי."

עדי רגב | מנהל מכירות, יוניליבר ישראל:
לצפייה במצגת, לחצו כאן<<

(עדי רגב, מנהל מכירות, יוניליבר ישראל מציג את מיזם Shopo בכנס מעלה 2017 | צילום:יואב זוהר)

רגב הציג את המיזם SHOPO – אתר קניות באינטרנט לסופרים שכונתיים שיוניליוור השיקה השנה. המיזם מאפשר לבעלי חנויות קטנות להיכנס למהפכת הקניות באינטרנט ולצרכנים לרכוש באינטרנט בקלות, במהירות ובנוחות מה שהיה עד כה נחלתן של הרשתות הגדולות.

עיקר הדברים:

  • החזון החברתי של יוניליבר ליצור אימפקט חברתי חיובי, ולצמצם את טביעת הפחמן של יונליבר.
  • יש שני טרנדים בקניות לבית היום:
    יש עלייה בקניה בחנויות מקומיות ובכמויות קטנות. פחות קנייה מקיפה פעם בכמה זמן 2. יש גידול מסיבי בהיקף הקניות באינטרנט.
  • לאור שני הטרנדים האלה יוניליבר השיקה את המיזם החדש שנקרא Shopo. המוצר אונליין הראשון של יוניליבר.
  • החזון מאחורי שופו הוא להיות המרחב המוביל לקניות באינטרנט בחנויות מזון מקומיות ושכונתיות.
  • אפשר להשלים קניות ומוצרים חסרים בקלות וביעילות רבה מהחנויות המקומיות.
  • העסקים הקטנים שמשתמשים בפלטפורמה של שופו, לא משלמים ליוניליבר על השימוש. כלומר, זוהי תרומה חברתית של יוניליבר, מתוך תפיסת האחריות התאגידית בחברה.
  • המיזם מהווה גם פלטפורמה תומכת עבור העסקים הקטנים, שלדוגמה לא יכולים להרשות לעצמם לתחזק אתר או פלטפורמה דיגיטלית.
  • יוניליבר גם מסבסדים קורס המכשיר את העסקים הקטנים לשימוש בפלטפורמה של שופו.
  • החדשנות היא למעשה החיבור הדיגיטלי בין הצרכנים שקונים יותר באינטרנט, לבין הצרכניות שמחפשות להגדיל את מכירותיהן ןלהצטרף למהפכת הקניות באינטרנט.
  • לפני כעשור עוד הייתה תפיסה שהחנויות המקומיות והשכונתיות ייעלמו. אבל נוכחנו לראות שדווקא יש עלייה במכירות בחנויות אלה. צרכנים חזרו לבצע קניות לבית בחנויות מקומיות, בין היתר כי משפחות קטנות וסל הקניות שלהן קטן. וגם אנשים קונים בתדירות גבוהה יותר ובכמויות קטנות יותר וזה דפוס מתאים יותר לחנויות מקומיות ושכונתיות.
  • שופו מאפשרת קנייה גם של מוצרים מתחרים ולא רק מוצרים של יוניליבר.

הנרי חן ויינשטיין | מנכ"ל קוקפיט:

( הנרי חן ויינשטיין, מנכל Cockpit מתוך כנס מעלה 2017 | צילום: יואב זוהר )

קוקפיט היא חברת בת של אל על. המטרה היא להשקיע ולפתח מיזמים חדשניים ופורצי דרך בענף התעופה, וליצור שותפויות בין הסטארטאפים והמיזמים לבין אל על.

עיקרי הדברים:

  • ענף התעופה גדל בכ-8% מדי שנה. הגידול הגדול ביותר בעשורים הקרובים יהיה במדינות מתפתחות.
  • פחות מ-1% של חברות סטארטאפ משויכות לעולם התעופה.
    אבל למעשה זה לא נכון, ויש לא מעט חברות עם נגיעה לעולם התעופה. החל מתהליכי הייצור של מטוסים, אנרגיה ועד תעשיית המזון.
  • אחת הסיבות שאין יותר חדשנות בענף התעופה היא שיש הרבה מאד גורמים מעורבים בענף וקשה להגיע לכולם. למשל, קניית כרטיס טיסה, על פניו פעולה פשוטה עבור הצרכן, מערבת חמישה או שישה גורמים שונים – נמלךי תעופה, יצרני מטוסים, סוכנויות נסיעות, שירותי אינטרנט. עבור יזם, כמו קוקפיט, שמנסה לחדש את התחום, צריך לפתח קשר עם כל הגורמים הללו וזה לא פשוט בכלל.
  • סיבות נוספת: רגולציה, חברות תעופה הן מאד גדולות מה שמביא לסחבת בתהליכי שינוי. בעוד סטארטאפים צומחים ונעלמים מהר וקשה ליצור את החיבור. סיבה אחרונה, חברות תעופה לא מרוויחות הרבה. רוב הגורמים בענף התעופה הם רווחיים אבל חברות התעופה עצמן אינן כה רווחיות.
  • חדשנות טומנת בה סיכונים ועלויות ולכן חברות תעופה לא מיהרו לחדשנות. קוקפיט היא הראשונה בעולם, ואחרי קוקפיט קמו עוד כארבעה מיזמי חדשנות בעולם בענף התעופה בשנתיים האחרונות.
  • קוקפיט כבר עשו הרבה פרוייקטים. 4 סטארטאפים כבר יצרו שותפות עם אל על. הרבה פיילוטים. ועוד.

אילנית קבסה-כהן | מנהלת חדשנות, סטארטאפ ודיגיטל באסם-נסטלה:

(אילנית קבסה-כהן, מנהלת חדשנות, סטארטאפ ודיגיטל באסם-נסטלה | צילום שרון עמית)

עיקרי הדברים:

  • הפחתת סוכר ומלחים במזון הוא אתגר גדול. כי אנשים רגילים לצריכת רמות גבוהות של סוכרים ומלחים ולכן אם מוציאים את המרכיבים האלה בבת אחת אז הצרכנים פשוט מוסיפים בבית. אז זה תהליך שלוקח זמן ולאורך זמן כמויות הוסכרים והמלחים במזון פוחתות.
  • יש הרבה סטארטאפים היום בתחום הפוד-טק שעובדים על יצירת תחליפים בריאים למלחים וסוכרים.
  • נסטלה רואה בישראל פוטנציאל לחידושים בתחום המזון.
  • לדוגמא – טבעול, שנרכשה על ידי נסטלה וכיום משווקת בעולם בהצלחה רבה.
  • תעשיית המזון משתנה מאד ויוצרת הזדמנויות חדשות לפיתוח וחדשנות. הכיוונים החמים כיום קשורים במזון בריא ומגוון, אורח חיים בריא, תפריטי מזון מותאמים אישית, תפריטי מזון משפחתיים ועוד.
  • חדשנות היא חלק מצמיחה של חברה.
    יש חדשנות של מוצרים קיימים, כמו חידוש במוצרים כמו ביסלי, במבה או קטשופ. זו הרמה הבסיסית של חדשנות.
    רמה הבאה היא חדשנות ליבה, חדשנות ברת-קיימא. כך לדוגמא, צעירים שגדלו על ביסלי התבגרו כיום ויש צורך להתאים את המוצר אליהם.
    חדשנות אסטרטגית היא הרמה הבאה. זה יצירת רעינוות חדשים לגמרי, כגון לה-פרוטה, שזה ארטיקים 50% פרי ומעט מאד סוכר.
    לכל רמת חדשנות יש פלטפורמה ומסגרת משלה.
  • יש פער גדול בין השיח על צריכת מזון בריא ואורח חיים בריא לבין היישום בפועל בחייהם של צרכנים. בכל זאת, יש מחוייבות מצד חברות המזון לפיתוח וייצור מוצרים בריאים יותר, המתאימים לאורח חיים בריא יותר.

קראו עוד: >> סיכומי מושבי התוכן בכנס מעלה הבינלאומי 2017