איך משלבים את החרדים בשוק העבודה ומצילים את הכלכלה?

כתבתו של נתי טוקר , התפרסמה בדה-מרקר בתאריך 07.10.2011
מאת: מערכת האתר | 11/10/2011

לחרדים לא אמורה להיות בעיה לעבוד ■ ההפך הוא הנכון: לפי המקורות זה הכרחי ■ אבל בעשורים האחרונים משהו השתבש, וההשתתפות הנמוכה של החרדים בשוק הפכה לאיום על כלכלת ישראל ■ פרויקט מיוחד
רבן גמליאל, בנו של רבי יהודה הנשיא, אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ, שיגיעת שניהם משכחת עוון; וכל תורה שאין עמה מלאכה, סופה בטילה וגוררת עוון (פרקי אבות, ב', ב').

"המושג דרך ארץ מקפל בתוכו כל עיסוק שבו יעסוק האדם – מה שמשתמע ממנו ומותנה בו – כדי שיביא לידי תכלית את קיומו, ייעודו, חייו המשותפים עם הזולת ועם עזרת האמצעים והנסיבות הנתונים על ידי הארץ. לפיכך מציין המושג הזה את דרכי מחייתו של האדם, את חייו האזרחיים וכן את נוהלי הנימוס, האדיבות וההגינות, נורמות מוסכמות בחיי חברה וכן כל מיני דפוסים תרבותיים, אנושיים, כלליים ואזרחים".
את הפרשנות הזאת למשנה כתב במאה ה-19 הרב שמשון רפאל (רש"ר) הירש, אחד הרבנים הבולטים בגרמניה. אין לטעות, לא מדובר ברב פשרן – הוא נאבק בכל כוחו בקבוצת הרפורמים וציווה על חיי דת קפדניים. למעשה, הוא היה בין מייסדי הזרם החרדי וגם התנגד לציונות. ובכל זאת, תפישת חייו האידיאלית היתה תורה עם דרך ארץ – השכלה, עבודה, חיים משותפים והתאמה לתרבות השלטת. בבית הספר בפרנקפורט שאותו ניהל, הקפידו על שילוב לימודי קודש והשכלה כללית.
לכתבה המלאה לחצו כאן