הסיפור של שותפות בין חברות בפרויקט חברתי-סביבתי

מאת: מערכת האתר | 09/08/2009

במאמר על שותפויות תלת-מגזריות כתב Ros Tennyson מ IBLF (בתרגום חופשי):
"שותפויות מתחילות כסיפור בתוך הראש שלנו ומסתיימות כסיפורים שיצאו החוצה לעולם. במסע של הפיכת הרעיון למציאות, צריך להתחיל בדמיון…כי תיאור המטרות, ניתוח העובדות והתוצאות נשמע כמו תרגיל ציור מרובה משתתפים שאינו מעורר השראה. אבל בשביל להניע לשותפות אנחנו צריכים לדעת שמשהו משמעותי .
ענת גולדשטיין, מנהלת קשרי עמיתים, מעלה

לספר את הסיפור משמעו לשחזר את ההרפתקה, השאיפה להשיג משהו ייחודי ואוניברסאלי… ואם יש עצה מרכזית אחת, היא זו: תאפשרו לעצמכם להתפאר. זה קל להצטנע, אבל שותפויות תלת-מגזריות אינן נפוצות עדיין. שותפויות אמיתיות הן כמעט בגדר אגדה. תחשבו על "שר הטבעות". החלטה מודעת להקים שותפות כזו, להתגבר על החסמים, לעשות מה שנדרש כדי להשיג את המטרה – כל זה עדיין נדיר…"

במפגש עמיתים לקידום שותפויות שקיימנו ביוני בשיתוף עם ציונות 2000, סיפרו עמיתי מעלה את ה"סיפורים" שלהם. המטרה הייתה להעלות את המודעות לפוטנציאל הגלום בשותפויות אלו, ולדון במודלים השונים לשותפויות ובחסמים ובהזדמנויות, כל זה מתוך ניסיונם של עמיתי מעלה.

על ציר המודלים בשטח, הציגו עמיתי מעלה שיתוף פעולה חד-פעמי באירוע מסוים, שיתוף-פעולה נקודתי סביב אזור גיאוגרפי ששתי החברות פועלות בו, שותפות סביבה תחום עניין משותף (למשל – תעסוקה, חינוך, סביבה) וגם שותפות ארוכת-טווח לפיתוח קהילתי אזורי (טירת הכרמל).

עינת אברהם מציונות 2000 הגדירה את השלבים לכניסה לשותפות: מיפוי שדה הפעולה, בחירת נושא רלוונטי, מציאת שותפים מתאימים מחויבים ובשלים, תיאום בין אג'נדות, תקציב, גיבוי ושת"פ עם הרשות המקומית כתנאי.

אז למה שותפות? ההזדמנויות שעלו מתוך המפגש:
חלוקה בנטל התקציבי
הכנסת מותג מוכר – נותן כוח "מיתוגי" לפרויקט וערך לאזור בו נעשה
העשרת המתנדבים – מבחינה חברתית, בחינת האתגר בפרויקט ההתנדבותי, ומבחינת ה"תהודה" בכל סניפי החברה.
הגדלת מעגל ההשפעה-האימפקט של הפרויקט – יותר מתנדבים, יותר תקציב.
הובלה של חברה עסקית אחת חוסך בבירוקרטיה ובתשומות כ"א אצל האחרות.
העצמת השינוי.
הזדמנות לשיתופי פעולה נוספים חדשים -גם חברתיים וגם עסקיים.
ומה הקושי? החסמים שעלו מתוך המפגש:
בירוקרטיה מרובה – תיעוד השותפות והמשא ומתן בכתב.
"אגו": קושי בויתור של חברה על הובלה בלעדית או הובלה בכלל – כפתרון הוצע הובלה של השותף החברתי ה"נייטרלי".
השפעה על מותג החברה – האם ייתכן שיתוף פעולה בין חברות/ מותגים מתחרים? האם בפרויקט משותף עדיף ליצור "מותג חדש" או להשתמש בערך המצרפי של מותגי החברות? האם יתכן שיתוף פעולה בפרויקט הדגל של החברה?
אינטרסים שונים לכל אחת מהחברות – לא תמיד משלימים. יש צורך ב"שקיפות" שלא תמיד מקובלת על הצדדים.
זמן הכנה ארוך עד היציאה לפרויקט – הצבת גבולות, הגדרת תפקידים, וכו – ולכן כדאי רק אם זה פרויקט ארוך טווח.
תמחור ה"חבילה" שכל אחת מהחברות נותנת – שהרי התמחור אינו במחיר שוק אלא פחות.

אז כדאי או לא כדאי? לדברי דני ימין, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל במפגש: "…כמעט הכל קשור לאחריות תאגידית. זה חלק אינטגרלי מהליבה העסקית. לכן, כמו בביזנס, גם בפרויקטים חברתיים-סביבתיים, בתקופה כזו בפרט, יש צורך באיגום משאבים וקידום שותפויות".

מה שבטוח – שווה לנסות. כי העולם הולך לכיוון הזה, כי בסופו של דבר הרווח העסקי והחברתי עולה על הקושי, כי האתגרים החברתיים-סביבתיים רק הולכים וגדלים, ואי אפשר יותר לעשות את זה לבד. גם אנחנו במעלה נמשיך בתהליך בקבוצות עבודה קטנות לפי תחומי עניין. כשיהיו לנו סיפורי שותפויות חדשים – מבטיחים לעדכן גם אתכם.