חמש נקודות למחשבה בעקבות אירוע הקיימות של יוניליוור באיסטנבול

מאת מומו מהדב

1.יוניליוור סיכמה לפני כחודש, את השנה הראשונה בתוכנית להטמעת יעדי קיימות שאפתניים. "ההימור הנועז של יוניליוור על קיימות", כך כינה אותה ההארוורד ביזנס ריוויו בראיון החודש עם פול פולמן – המנכ"ל העולמי של התאגיד. פולמן הכריז בשנה שעברה על תוכנית שאפתנית להכפיל את ההכנסות של יוניליוור עד 2020 תוך התחייבות להקטנת השפעתה הסביבתית. פולמן ניתח את התהליכים העולמיים של גידול באוכלוסיית העולם והמשך עליית כוחו של המזרח והגיע למסקנה כי נדרש מודל עסקי בו הרווח הכספי ייצר גם ערך חברתי וסביבתי. מודל בהחלט שאפתני ומלהיב.

2. איך מניעים שינוי בתאגיד עולמי עצום כיונליוור? עורך מדור הקיימות של עיתון הגארדיין אוהב להשתמש בדימוי של שינוי מסלולה של אוניית ענק; שלא כמו פניית הפרסה של רכב פרטי, כדי לשנות את מסלולה של האונייה נדרש סיבוב גדול מאוד המורכב משינויי זווית קלים בצורה איטית והדרגתית. בצורה דומה יוניליוור התחילה לגייס את עובדי החברה כסוכנים של הנעת השינוי ובמקביל אוספת שותפים חיצונים חדשים מארגוני הסביבה, קהילות מקומיות והחשוב והמאתגר ביותר – גם את הצרכנים.

3. אחת מההמחשות של שינוי הזווית הזה, הייתה עריכת חמישה אירועים מקבילים ברחבי העולם תחת הכותרת "דיווח על ההתקדמות עם סיום השנה הראשונה של התוכנית". באירוע באיסטנבול בו השתתפתי, היה מעניין במיוחד לראות כיצד נבנה סיפור מקומי של קיימות, ולא מסתפק בסיפור הקיימות של העולם המערבי. כך למשל, בעוד אחת מאבני היסוד של יוניליוור ישראל היא התוכנית לתזונה בריאה, בטורקיה עוסקות תוכניות הדגל בחינוך להיגיינה במסגרת בתי הספר ובפיתוח מקצועי של מגדלי התה באזורים הכפריים. צעד תומך נוסף היה לשלב בחזית האירוע את הנהלת החברה בטורקיה: את יעדי הקיימות בייצור הציג סמנכ"ל התפעול, את יעדי העבודה עם הצרכנים הציגה סמנכ"לית השיווק. נראה היה שזו שפה יחסית חדשה להם אבל היה ברור שהיא מתחילה להשתלב בעבודה השוטפת שלהם כמו KPIs אחרים.

4. המרכיב השאפתני ביותר בתוכנית הקיימות של יוניליוור מתייחס לקשר עם הצרכן ולרצון להפוך אותו לשותף פעיל ביישום קיימות. כאשר מבינים שהשפעה של מוצר היא לא רק בחומרי הגלם, הייצור והאריזות, אלא גם בדרך השימוש בו, צריך לפעול בשני כיוונים: לתכנן את המוצר טוב יותר ולהדריך את הצרכן כיצד להשתמש בו בצורה היעילה ביותר. הסרטון הקצר הזה ממחיש זאת בצורה חביבה מאוד. במובנים רבים זוהי הבשורה החדשנית ביותר שעולה מדוח הקיימות של החברה. עמדה זאת הביאה את יוניליוור לפעול לשינויים בהרגלי הצריכה ולכן המטרה היא לעזור לצרכן לפתח אורח חיים מקיים יותר. השלב המתבקש הבא הוא להתאים את המסרים לקהלי היעד המקומיים בתורכיה ונראה שבמידה מסוימת גם בישראל. שיחה על קיימות לא בהכרח מעודדת מעורבות צרכנית- הבטחה לחיסכון כספי היא מוטיב חזק יותר – ראו הקמפיין הירוק הנוכחי של המשרד להגנת הסביבה.

5. פיתוח עסקי באמצעות חדשנות, קיימות ושיתופי פעולה; זוהי תמציתו של טור ב אקונומיסט בו הוגדרה תוספת הערך הייחודית של מנהלי אחריות תאגידית. יוניליוור ממחישה את האמירה הזו כאשר היא מצהירה בגלוי כי בשנים האחרונות נפתחות הזדמנויות חדשות למקורות רווח בעסקים באמצעות טכנולוגיות מקיימות. חשיבה זאת נבדלת ממודל ה-CSR הישן או החשיבה הפילנתרופית. זו הדרך החדשה לשלב בין עשיית עסקים ליצירת ערך חברתי. אתגרי הקיימות הם גם אתגרים שלא ניתן לפתור לבד ולכן שיתופי פעולה הם מרכיב מרכזי. יוניליוור פועלת ליצור שותפויות כדרך לעשות עסקים – בין אם מדובר ברשת קמעונית כמו טסקו ובין אם ארגוני קיימות כדוגמת ה world Business Council for Sustainable Development. מנהל אחריות תאגידית יזמי ויצירתי יכול לזהות כאן הזדמנות גדולה לקפיצה.
עוד על תוכנית הקיימות של יוניליוור

תודות ליוניליוור ישראל על ההזמנה לאירוע והאירוח.