יו"ר קרן IVN: "חברה שייכת לא רק לבעלי המניות שלה, אלא גם לקהילה"

כתבתו של אורן מג'ר שהתפרסמה באתר דה-מרקר
מאת: מערכת האתר | 01/12/2011

אריק בן חמו, יו"ר קרן IVN ולשעבר מנכ"ל 3com, מצהיר על הקמת קרן להשקעות במיזמים חברתיים עסקיים שתפעל במתכונת של קרן הון סיכון. תאגידים צריכים לתרום לא יותר מ-9% מהרווח, אומר בן חמו – ומסביר מדוע עליהם להתחשב בקהילה ולא רק בבעלי המניות בבחירת מקבלי התרומה
כשאריק בן חמו, לשעבר מנכ"ל ויו"ר 3com העולמית, הגיע מצרפת ללמוד באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, הוא היה צעיר מבטיח עם סכום של כ-100 אלף דולר שגייס למטרת מימון לימודיו. חלק מהסכום נבע ממלגה שקיבל מממשלת צרפת, שאמורה היתה להפוך למענק אם היה חוזר למדינתו. מלגה שנייה קיבל מתורם יהודי אמריקאי עשיר, שלא התנה אותה בדבר.

זה היה המפגש הראשון של בן חמו עם הפילנתרופיה האמריקאית. בסופו של דבר הוא בחר להישאר בארה"ב, ונאלץ להחזיר את המלגה לממשלת צרפת. כעבור שנים נהפך בעצמו לפילנתרופ, ובעשור האחרון הוא משמש כיו"ר קרן הון סיכוי ישראל – IVN, ארגון השקעות חברתיות המורכב ממנהלים ויזמים מהעולם העסקי בישראל ובחו"ל המציע ליזמים שמתקבלים לתוכנית הקרן ייעוץ ממנטורים בכירים, סיוע בפיתוח אסטרטגיה, סל שירותים ותמיכה כספית של כ-200 אלף שקל בהתאם לעמידה באבני דרך.

בשנה הקרובה מתכננת IVN להקים קרן השקעות נוספת. בכסף שיגוייס, היא מתעדת להשקיע בכעשרה מיזמים מדי שנה בהיקף של כ-150 אלף דולר כל אחד. "תיק ההשקעות יהיה זהה לכל קרן הון סיכון אחרת", מסביר בן חמו. "יהיו חברות שיצליחו מאוד, חברות שיצליחו ברמה סבירה, וגם חברות שככל הנראה ייכשלו. יוזמות בכל מקרה לא יחסרו: ישראל מייצרת מספיק יזמות חברתית לאתגר אותנו, ולכן העלינו את הרף לארגונים שיכולים להשפיע ברמה ארצית".

לכתבה המלאה באתר דה מרקר לחצו כאן