סיכום כנס BSR : מגדירים מחדש את המנהיגות העסקית

מאת דניאלה פרוסקי שיאון, מנהלת אחריות תאגידית בקבוצת שטראוס. התפרסם במקור בבלוג של קבוצת שטראוס

חזרתי השבוע מכנס מקצועי מרתק בארה"ב בנושא אחריות תאגידית. תחום האחריות התאגידית, שמתייחס לדרך שבה חברה עסקית מתנהלת כלפי העובדים, הקהילה, הסביבה, הצרכנים וכיו"ב, נמצא בארץ בשלבי התפתחות מתקדמים, אך במדינות רבות, בעיקר במערב, מדובר בתחום שכבר מושרש היטב, ושארגונים עסקיים רבים משלבים אותו באופן קבוע בתכניות העבודה שלהם.

אחד הארגונים המרכזיים הפועלים בתחום בארה"ב הוא ארגון (BSR (Business for Social Responsibility- עסקים למען אחריות חברתית – ארגון עמיתים שחברות בו מאות מהחברות הגדולות ביותר בארה"ב הנכללות ברשימת ה- FORTUNE 500.

ארגון BSR מהווה רשת גלובלית של ארגונים וחברות מכל הגדלים והסקטורים העסקיים, שהתחייבו לתחום האחריות החברתית התאגידית ולנושא הקיימות.

הארגון מספק לאותם ארגונים וחברות – ייעוץ מקיף בכל הקשור לאחריות תאגידית, כמו אסטרטגיה סביבתית, דיאלוג עם מחזיקי עניין, ניהול אחראי של שרשרת האספקה, מעורבות קהילתית ועוד ובמקביל מסייע ביצירת יזמות ושיתופי פעולה במגוון רחב של נושאים חברתיים וסביבתיים.

מדי שנה מקיים ארגון BSR כנס בינלאומי הנחשב לאחד הכנסים החשובים בעולם האחריות התאגידית ומאגד תחת קורת-גג אחת מפגש של מגוון אנשי מקצוע: מנהיגים עסקיים, מנהלי אחריות תאגידית ומנהלי קשרי ממשל, יזמים חברתיים,הוגי דעות (חלקם פרובוקטיביים) ומנחי סדנאות מלהיבים – שתפקידם לסייע למבקרי הכנס לקדם ולהטמיע עוד יותר את מדיניות האחריות התאגידית של הארגון אליו הם משתייכים.

השנה, נערך הכנס תחת הכותרת "מגדירים מחדש מנהיגות ", שכן תפקידם של המנהיגים בעידן העכשווי השתנה.
זהו עידן של מחאות חברתיות-כלכליות גלובליות, של המונים מפגינים ברחובות בדרישה לצדק חברתי, של מנהיגים פוליטיים אשר נעקרים מכסאותיהם בכוח ההמון. עידן זה מציב בפני מנהיגים עסקיים אחריות גדולה ואיתה, תפקיד מורכב של הצבת מטרות גדולות ויעדים חזוניים, הקשבה לקולות מגוונים, השקעה בפתרונות מערכתיים, הובלת מודלים עסקיים חדשניים ופיתוח מוצרים ושותפויות. אלו ינווטו כל ארגון אל עתיד שבו יש הכרח להכליל את פעילות האחריות התאגידית בבסיס פעילותו.

מגוון המשימות המורכבות הללו דורשות הרכבת "משקפיים" שונות מאלו שהרכיבו המנהיגים העסקיים עד כה, שינוי פרדיגמות, הסתכלות על המציאות מנקודת מוצא אחרת, ואימוץ תפישות וצורות חשיבה אחרות, ממה שהיה נהוג עד כה. זו היתה מטרת הכנס השנה. לבחון מחדש את ההגדרות שלנו למנהיגות, ככל שהן נוגעות להחלטות היומיומיות שלנו. של כולנו.

כנס BSR עמד בהבטחתו להעביר חוויית למידה מיוחדת במינה, בשל ההרצאות והסדנאות המלמדות אך בעיקר בזכות שבעת דוברי המפתח במליאה: ארבעה גברים ושלוש נשים, שביניהם זוכה פרס הנובל אל גור, בריאן דאן מנכ"ל בסט ביי, קארלוס בריטו, מנכ"ל חברת המשקאות InBev ועופרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס, שנאמה ביומו השני של הכנס. הדוברים בחנו את השינויים הנדרשים בתחום המנהיגות העסקית, הצביעו על הקשר בין מנהיגות לאחריות חברתית, הסבירו על יצירתיות עסקית בתקופה של כלכלה גלובלית ועל היות מנהיגי העולם העסקי חלק בלתי נפרד מבעלי האחריות על שגשוג אוכלוסית כדור הארץ ורווחתה.

בנאומה של עפרה שטראוס, שכותרתו היתה "אתיקה עסקית"- היא ציינה את השינויים הבינלאומיים ההיסטוריים שמתרחשים כעת, דוגמת המשבר הכלכלי, המחאות חברתיות-כלכליות ברחבי העולם ואובדן האמון של הצרכנים בחברות עסקיות. נאומה עסק בעולם העסקי המשתנה, ובצורך לבנות מחדש את האמון של הצרכנים ממקום של מנהיגות חדשה, כפי שמנסה חברת שטראוס לבנות מחדש בתקופה זו. לדבריה, מנהיגות זו מחייבת הוגנות עסקית, מערכת-יחסים שקופה עם מחזיקי העניין (הצרכנים, העובדים, הקהילה, הסביבה) ופעילויות שהן מעבר לדרישות החוק, בהיקף של 360 מעלות בכל תחומי פעילותה של החברה.

עפרה שטראוס הדגישה כי אנו חיים בעידן של הקשבה. כעת צריך, נדרש ומחייב להקשיב לצרכנים, ללקוחות, לספקים, לעובדים ולתחרות. זוהי הדרך היחידה להבין באמת את הצרכנים והרצונות של מגוון מחזיקי העניין בכל חברה עסקית, וזוהי הדרך היחידה בה תוכל אותה חברה להבין כיצד לתכנן את דרכה, כיצד לתכנן את פעילותה ובאילו תחומים עליה לשפר ולהשתפר.

לפוסט המקורי לחצו כאן

לסיכומי המושבים בכנס לחצו כאן