"ערך (חברתי) מוסף"

מאת: מערכת האתר | 04/08/2009

בעוד יותר ויותר חברות בישראל נוטשות את הגישה המסורתית של "מתן בסתר" ופיזור תרומות אקראי, ומאמצות את הגישה של מעורבות אסטרטגית בקהילה, מסמנות כמה חברות בישראל את המגמה החדשה ביותר: פיתוח כלכלי של קהילות.

מדובר בגישה לפיה חברות מאפשרות לקהילות מוחלשות לצמוח מבחינה כלכלית, וזאת באמצעות מהלכים עסקיים עם קבוצות בקהילה, כגון רכש מספקים מקומיים, הכשרת תושבים מקומיים שאינם מועמדים "טבעיים" לעבודה, וקליטתם כעובדים בחברה וכדומה.

בימים אלה התבשרנו על יוזמה חדשה ומקורית של בנק מזרחי-טפחות, חבר בארגון עמיתי מעלה, בשיתוף חברת דפי זהב, שתכליתה לאפשר פיתוח כלכלי של אוכלוסיות אנשים עם צרכים מיוחדים בישראל. מדריך ערך מוסף הינו מדריך ראשון מסוגו, המרכז מידע אודות מוצרים שייוצרו על ידי אנשים עם צרכים מיוחדים ואוכלוסיות מודרות, בהם נוער בסיכון, אנשים עם מגבלות, נשים בדואיות מהנגב ועוד.

המוצרים, חפצי נוי, אמנות שימושית, דברי מאפה ושוקולדים ומוצרים שונים, מוצגים במדריך בצורה מכובדת ואסטתית. לצד מידע טכני ופרטי רקע על כל אחד מ-120 הארגונים שבמדריך, במסגרתם מיוצרים המוצרים, מוצגים גם תצלומים של מוצרים אלה. מטרת המדריך לאפשר לציבור, בעיקר למקבלי החלטות בארגונים עסקיים, לבצע רכישות מתוך המדריך, לקראת חגים ובמהלך השנה, ובכך להוות אפיק שיווקי עבור אלפי ארגונים ועמותות ברחבי הארץ.

טרנד עולמי נוסף בנושא מעורבות עסקים בקהילה, הבא לידי ביטוי במיזם זה, הינו שיתוף פעולה בין גורמים עסקיים לשם קידום מטרה חברתית משותפת. כל אחת מהחברות, בנק מזרחי-טפחות ודפי זהב, מביאה לשותפות את חוזקותיה ואת צרכיה, וברור כי אין "נגיסה" באינטרסים של כל אחת מהן, אלא העצמה של ההשפעה המשותפת.

כיצד נולד הרעיון? אלי טובל – ממונה על מעורבות הבנק בקהילה, משה גוטמן – ממונה על הקשר עם הקהילה וצביה לרר – רכזת קשרי קהילה, עסקו בדיאלוג נרחב עם ארגונים המטפלים בנוער בסיכון ואנשים עם מגבלות, כחלק מתהליך מיפוי צרכים חברתיים בקהילה שקיים הבנק. תוך כדי הדיאלוג התברר כי אחת הבעיות הקשות של ארגונים המקיימים תעסוקה ויצירה ע"י אנשים עם צרכים מיוחדים ואוכלוסיות מודרות, כתהליך העצמה ושיקום, היא חוסר היכולת לפרוץ לתודעה הציבורית והעסקית, ולחדור ל"שוק המתנות" בחברות, המגלגל סכומי עתק.

מכאן החל הרעיון להתפתח. לאחר הרתמות ההנהלה, ובסיועה של חברת Good Vision, נבנה מיזם שכלל הפצת 'קול קורא' לארגונים רלוונטיים, יצירת קשר עם עשרות ארגונים, איסוף מידע, מיון החומרים והפקת המדריך. הצטרפותה של חברת דפי זהב נראית כאפשרות הטבעית והנבונה ביותר, שכן לרשותם עומדות התשתיות, הנסיון, ורשתות הקשר הנחוצים להפקת מדריך פרסומי ולהפצתו.

כיצד מתגייס הבנק לפיתוח המיזם? גוטמן מסביר כי "אנו מעודדים את יחידות הבנק לרכוש מתנות ופרטי שי ללקוחותיהם באמצעות המדריך, במקביל אנו ב"מזרחי טפחות בקהילה" מקיימים מבצעי מכירת מוצרים שונים המופיעים במדריך לקראת חגי ישראל לעובדי הבנק. מנהלי כל הסניפים יקבלו את המדריך וישמשו ערוץ שיווק אקטיבי". עובדי הסניפים, הרוכשים ממילא את מתנותיהם מהארגונים המופיעים במדריך, יוכלו להציע את המדריך ללקוחותיהם הרבים, תוך המלצה אישית לעשות במדריך שימוש מעשי.

מדריך 'ערך מוסף' מייצר ערך מוסף נוסף, בכך שהוא מחולל שיחה ועניין ציבוריים בסוגיה זו. בשלב הראשון עורר המיזם שיחה סביב עצם התהליך וחיפוש המידע. מנהלי אחריות חברתית בעסקים שקבלו מידע על המיזם (למשל, דרך רשת המידע של ארגון עמיתי מעלה), העבירו את המידע לארגונים שהם מכירים, כדי שאלה יגישו מועמדות למדריך. תהליך יצירת המדריך עצמו הושתת גם הוא על מעגלים של שיח ותקשורת בין-מגזרית.

כעת, בשלב ההוצאה לאור, מקבל המיזם כסוי תקשורתי בשל היותו ייחודי ובעל פוטנציאל השפעה חברתית משמעותית. כחלק ממהלך החשיפה מתוכנן אירוע השקה מכובד, בשיתוף שר הרווחה, וכן הפצת 13,000 עותקים מודפסים של המדריך לכל המנכל"ים ואנשי משאבי האנוש של העסקים הגדולים במשק, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות וכו' (דפי זהב ישתמשו במאגרי הידע שלהם בנושא), וכן כחלק מהפצת מדריכי 'דפי זהב'. כמו כן תעלה גירסה אינטרנטית מלאה של המדריך אשר תעודכן מעת לעת.

והתוצאה? לאחר השקעת המשאבים הרבה וההתפעלות מהמיזם ומהתהליך, ברור כי קיימת ציפיה לתוצאות משמעותיות, גם בשורה התחתונה של הארגונים החברתיים המופיעים במדריך, וגם באלה של השותפים העסקיים במיזם: מידת החשיפה של המדריך למנהלים בעמדות השפעה, היקף הרכישות שתתבצענה ע"י חברות וגופים ציבוריים בעקבות המדריך – לא רק השנה אלא גם בעתיד, שינוי עמדות של הציבור בנושא יכולותיהם של אנשים עם צרכים מיוחדים, וגיבוש עמדות חיוביות בקרב הציבור הרחב בכלל, ולקוחותיהן של מזרחי-טפחות ודפי זהב, בפרט, כלפי החברות. בעוד שנה נוכל לבחון את מידת ההצלחה, ובינתיים, אתם מוזמנים לגשת לאתר ולהתחיל לרכוש.