תכנית Choices – הבחירה הנבונה – הושקה בישראל

התכנית מקדמת תו סימון תזונתי שמטרתו לסייע לצרכנים בבחירת מוצרים בעלי ערכים תזונתיים עדיפים
מאת: מערכת האתר | 07/02/2011

תכנית צ'ויסס כוללת תו פשוט, חיובי וקל לזיהוי המסכם את הפרופיל התזונתי הכולל של מוצר מזון בהשוואה למוצרים דומים מאותה קטגוריה. התו מבוסס על קריטריונים תזונתיים, בהתאם להמלצות ארגון הבריאות העולמי (WHO), אשר נקבעו באופן בלתי תלוי על ידי ועדה מדעית. התכנית מנוהלת על ידי עמותה עצמאית, בינלאומית ופתוחה להשתתפות כל חברות המזון וההסעדה.

בישראל חברות בעמותה שלוש חברות – יוניליוור ישראל, מאפיות אנג'ל ושמן תעשיות אשר לקחו על עצמן את המשימה להיות חלוצות התכנית בארץ. לצד העמותה הוקמה בישראל ועדה מדעית מקומית, בראשות דר' רם וייס – מומחה בהשמנת ילדים, אוניברסיטה העברית, הפועלת תחת הועדה המדעית הבינלאומית של צ'ויסס. הועדה מלווה את תהליך הטעמת התו על מוצרי מזון בישראל וכן פועלת להתאמת הקריטריונים שלו לשוק המקומי.

הקריטריונים
תכנית צ'ויסס מתייחסת לארבעה קריטריונים מרכזיים שהוכחו כמשפיעים על תחלואה כרונית, בהתאם להמלצות ארגון הבריאות העולמי: סוכר מוסף, שומן טרנס, שומן רווי ונתרן. כמו כן מתייחסת התכנית לתוספת של סיבים תזונתיים. לכל אחד מהרכיבים נקבעת כמות מותרת במוצר מזון, בהתאם לקטגוריה בה פועל. תו צ'ויסס על גבי מוצר מעיד כי המוצר עדיף בריאותית, מבחינת רכיביו התזונתיים, על פני מוצרים דומים לו מאותה קטגוריה.

choices_notepaper_LOGO

הצרכן הישראלי מחפש בריאות
מסקר שבוצע על ידי ד"ר מינה צמח ממכון דחף, במסגרת מחקר אקדמי שנערך ע"י ד"ר ענת גסר-אדלסבורג וד"ר רונית אנדוולט מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה בנושא סימון תזונתי, עולה כי מעטים בודקים את טבלת הרכיבים – 85% מהם מציינים כסיבות להימנעות, את הקושי לתת משמעות מעשית לטבלה התזונתית.
93% מהצרכנים מציינים כי חשוב שעל מוצרי מזון יהיה תו שיעיד על כך שמוצר עומד בסטנדרטים בריאותיים. 85% מציינים כי הם חושבים שיבדקו אם למוצר תו בריאות. הסקר נערך בקרב 500 מרואיינים המייצגים את האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.

רון גוטמן, יו"ר עמותת צ'ויסס ישראל: "אתגרי הבריאות הידועים בעולם – מגיפת ההשמנה ועליה בשיעור מחלות כרוניות לא פוסחים גם על ישראל. מזה מספר שנים נעשים ניסיונות למציאת פתרונות ודרכים לצמצום מימדי התופעה. הפתרונות לבעיות דורשים שילוב כוחות בין מספר גופים אך אין ספק שתעשיית המזון מהווה גורם משפיע וביכולתה לתרום תרומה משמעותית לקידום בריאותו של הצרכן.
תכנית צ'ויסס הינה למעשה רגולציה עצמית של תעשיית המזון, אשר לוקחת על עצמה את האתגר של שיפור מוצריה למען הצרכן מחד וסיוע לו בבחירה מול המדף, מאידך. מדובר בתהליך מאתגר הדורש זמן ותהליכי פיתוח מורכבים, אולם אין ספק שמחובתן של חברות המזון לקחת על עצמן את האתגר. חברות מזון שלא יפעלו למען שיפור מוצריהן לא ישרדו בטווח הארוך. זהו חלק מהאחריות התאגידית המחייבת את יצרניות המזון.
אנו גאים להשיק את התו הבינלאומי בארץ. שלוש היצרניות החברות כיום בעמותה הינן חיל החלוץ. אני קורא לחברות המזון בישראל להצטרף למהלך הבינלאומי. ככל שיגדל מספר החברות שיאמצו את התכנית ויגדל מספר המוצרים נושאי התו, כך תהיה לתעשיית המזון השפעה משמעותית על תזונת הצרכן ומכאן גם על אורח חייו."

בימים אלה עולים על מדפי חנויות המזון כ- 50 מוצרים מקטגוריות שונות הנושאים את התו. מגוון המוצרים כולל – לחמים, מרקים, שמנים, תחליפי לחם, דגני בוקר, ממרחים ותה.

prod